Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การสังเคราะห์ขั้นตอนการเรียนรู้สะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมสมรรถนะ การแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียน

[เปิดดู 56 ครั้ง]

ปราณี ถิ่นเวียงทอง ไพโรจน์ เติมเตชาติพงศ์ และ โชคชัย ยืนยง

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสังเคราะห์ขั้นตอนการเรียนรู้สะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียน ดำเนินการวิจัยโดยใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา การสัมภาษณ์เชิงลึก การสนทนากลุ่ม และการบรรยายเชิงวิเคราะห์ กลุ่มเป้าหมายในการสัมภาษณ์เชิงลึก จำนวน 42 คน กลุ่มเป้าหมายในการสนทนากลุ่มเป็นผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 10 คน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิเคราะห์กิจกรรมการเรียนรู้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 34 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบบันทึกการวิเคราะห์เอกสาร แบบบันทึกการสัมภาษณ์เชิงลึก แบบบันทึกการสนทนากลุ่ม และแผนการจัดการเรียนรู้ จำนวน 5 แผน เก็บรวบรวมข้อมูลระหว่างวันที่ 16 พฤษภาคม 2562 ถึง 30 กันยายน 2562 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหาและการบรรยายเชิงวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า การเรียนรู้สะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์ ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การค้นพบปัญหา 2) การค้นพบแนวคิด 3) การค้นพบวิธีการแก้ปัญหา 4) การแก้ปัญหา และ 5) การสร้างสรรค์ความรู้ ขั้นตอนการเรียนรู้ดังกล่าวส่งเสริมให้นักเรียนสามารถสร้างความรู้ใหม่ พัฒนาทักษะการแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์ และมีคุณลักษณะในการแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันที่มีความซับซ้อน

  • Abstract
  •      This research aimed to synthesis the learning steps of STEM education to enhance students’ creative problem-solving competency. The research methods were consisted of content analysis, in-depth interview, focus group and analytic description were used as research methodology. Target group for in-depth interview were 42 stakeholders. Target group for focus group were 10 experts. Moreover, target group for analytic description of learning activities were 34 ninth-grade students. Research instruments were document analysis form, and fieldnotes of in-depth interviews and focus group, and 5 lesson plans. Data were collected during May 16, 2019 to September 30, 2019. Data were analyzed by content analysis and analytic description. Research result showed that there are 5 steps for learning STEM education to enhance creative problem solving competency, include 1) problem finding, 2) idea finding, 3) solution finding, 4) problem solving, and 5) knowledge finding. These five steps encourage students to able to create new knowledge, develop creative problem-solving skill, and improve students’ characters in solving complex problem in the real world.

    Download Full Paper: