Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

บทบาทนางรจนา : นางเอกละครนอกแบบหลวงเรื่องสังข์ทอง
Role of Rojana : the Lakhon Nok in the Royal Court Style Heroine in Sangthong

[เปิดดู 44 ครั้ง]

ธันธวัช ปิ่นทอง จินตนา สายทองคำ และ อัควิทย์ เรืองรอง

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา บุคลิกลักษณะ ในบทบาทนางรจนา จากเรื่องสังข์ทอง  และศึกษากระบวนท่ารำของนางรจนา ในอารมณ์ 5 ลักษณะ ได้แก่ อารมณ์รัก อารมณ์เศร้าเสียใจ อารมณ์ประชดประชัน  อารมณ์เยาะเย้ย และอารมณ์โกรธ จากการแสดงละครนอกแบบหลวง เรื่องสังข์ทอง ตอนเลือกคู่-หาปลา โดยใช้วิธีดำเนินการวิจัยเชิงคุณภาพ วิเคราะห์ข้อมูลจากหนังสือ สูจิบัตร เอกสาร งานวิจัยที่เกี่ยวข้องจากแหล่งข้อมูลต่าง ๆ ลงภาคสนามเพื่อเก็บข้อมูลโดยการสังเกต และสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิทางด้านนาฏศิลป์ไทยจำนวน 4 ท่าน และฝึกปฏิบัติท่ารำ แล้วเรียบเรียงข้อมูลนำเสนอในรูปแบบการพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า นางรจนาเป็นนางเอกที่มีหลายบุคลิก มีความสำคัญในการดำเนินเรื่องการแสดงละครนอกแบบหลวง เรื่อง สังข์ทอง ซึ่งตอนที่นิยมนำมาจัดการแสดงที่สุดคือ ตอนเลือกคู่และตอนหาปลา สาเหตุที่นิยมนั้น เนื่องจากเป็นปมของเรื่องที่ก่อให้เกิดความวุ่นวาย ที่ทำให้ผู้ชมทราบมูลเหตุที่มาที่ไปของเรื่องราวที่จะดำเนินต่อไปอีกครั้ง มีการรำอวดฝีมือตัวเอกของเรื่อง มีทางเล่นที่สร้างความสนุกสนาน และยังเป็นตอนที่ใช้ผู้แสดงจำนวนมาก ทำให้การแสดงดูยิ่งใหญ่ ครึกครื้น สนุกสนาน โดยกระบวนท่ารำของนางรจนา ในละครนอกแบบหลวงนี้ พบว่าต้องถ่ายทอดอารมณ์ทางกริยาท่าทางตามบทบาท รวมทั้งการแสดงออกทางใบหน้าได้อย่างชัดเจน 

  • Abstract
  •      The objectives of research article are to study the background and characters of the Rojana’s role in Sangthong literature. This research also aims to study about the five emotions namely love, sorrow, irony, ridicule and anger, of dance postures of Rojana in Lakhon nok in the royal court style performed in the episode “Leuak Khu – Ha Pla” of the Sangthong’s story. The researchapplied qualitative methods, withanalyzing the books, event’s program,  documents and related research from various data resources. The methods also include  survey research by observing and interviewing with four experts, who are Thai traditional dancers, then practicing the dance. The data have been compiled and presented in descriptive analysis. The result of the study showed that Rojana significantly had many characters, which affected the process of the story. The Lakhon nok in the royal court style Santhong popularly chose the episode “Leuk khu-Ha Pla” to perform because it contained the conflicts to bring about the chaos and to let the audience understand that cause of the next episode. The findings also suggest that the purpose of dancing as forshowing off the skills of the main characters, unique and joyful dancing directions, and using numerous performers involving in this episode. These compositions made the performance grand, joyful and fun. The dance postures of Rojana in this Lakhon nok in the royal court style had been found that they need to obviously perform the emotions through the postures and face expressions due to the characters.

     

    Download Full Paper: