Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

Conditions and Problems of Computational Thinking Instruction in Lower Secondary Schools
สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอนที่ส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ ในโรงเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น

[เปิดดู 76 ครั้ง]

กิติยา มิดเดิลตัน และ ปราวีณยา สุวรรณณัฐโชติ

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพปัญหาการจัดเรียนการสอนในการจัดการเรียนการสอนที่ส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ และเพื่อเสนอแนวทางการพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนที่ส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ วิธีดำเนินการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากครูผู้สอนรายวิชาเกี่ยวกับเทคโนโลยี จำนวน 24 คน จากการใช้แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ที่ผ่านการตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือจากผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 ท่าน (ดัชนีความสอดคล้องระหว่างข้อคำถามและจุดประสงค์ (Item-Objective Congruence Index : IOC) = 0.98) วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ในแต่ละประเด็นของข้อคำถาม รวมทั้งวิเคราะห์แบบอุปนัย โดยวิธีตีความ และสร้างข้อสรุปจากข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า ครูผู้สอนมีความคิดเห็นว่านักเรียนมีปัญหาการคิดเชิงคำนวณในด้านการแจกแจงปัญหาเป็นส่วนย่อย โดยปัจจัยที่มีผลต่อการสร้างความเข้าใจในการคิดเชิงคำนวณของนักเรียน ได้แก่ 1) นักเรียน 2) ครูผู้สอน 3) กิจกรรมการเรียนรู้ และ 4) อื่นๆ ซึ่งมีวิธีการในการเตรียมความพร้อมนักเรียนโดย 1) การวิเคราะห์เนื้อหา/ผู้เรียน/จุดประสงค์ 2) การเตรียมสื่อและอุปกรณ์ และ 3) การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ จากผลการวิจัยดังกล่าวสามารถเสนอแนวทางการพัฒนาการจัดการเรียนการสอน ประกอบด้วย การวิเคราะห์เนื้อหา/ผู้เรียน/จุดประสงค์ เตรียมสื่อและอุปกรณ์ และการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ เลือกวิธีการสอนที่หลากหลายและเหมาะสมกับผู้เรียน เสริมสร้างประสบการณ์ในการคิดเชิงคำนวณทั้งในและนอกห้องเรียน สร้างเครือข่ายระหว่างครูและบุคลากรทางการศึกษา นักเรียน และส่งเสริมการวิจัยทางการคิดเชิงคำนวณ ประโยชน์ที่ได้รับจากการวิจัย คือ เป็นข้อมูลให้ครูผู้สอนพัฒนาและปรับปรุงวิธีการและรูปแบบการจัดการเรียนการสอนวิทยาการคำนวณ

  • Abstract
  •       The objectives of this study were to examine the conditions and problems of computational thinking instruction in lower secondary students and to suggest directions for developing a learning model that supports computational thinking in lower secondary students. This research project applied quantitative and qualitative research methods by collecting data from twenty-four teachers. The methodologies were also included survey and an interview with five experts. (Item Objective Congruence: IOC = 0.98).  The data were analyzed by finding frequency, percentage, mean ( ) and standard deviation (S.D.) in each question. We also included inductive analysis by interpretation and drew conclusions from the information obtained from the interviews. The study revealed that teachers agreed that there are problems in computational thinking in the areas of problem decomposition and modularity. There are four factors affecting students' comprehension of computational thinking: 1) students; 2) teachers; 3) learning activities; and 4) other factors. Methods used to prepare students were first, analyzing the content / students / purposes; second, preparation of media and equipment, and third, the design of learning activities. The research findings, suggested that directions for developing a learning model consist of analyzing contents, students, and purpose, preparation of instructional media, and design of learning activities. Teachers should choose the teaching method that is most suitable for the students. Create computational thinking experience for students both in the classroom and outside the classroom; and create a community about computational thinking. Furthermore, teachers should develop their own computational thinking skills continually and should also promote computational thinking research. The research’s contribution is providing information for teachers to develop and improve teaching methods and models of computational thinking.

    Download Full Paper: