Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การจัดการเรียนรู้รายวิชาการผลิตสื่อการสอนวิชาภาษาไทย โดยใช้การวิจัยเป็นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและทักษะการวิจัยของนิสิตระดับปริญญาตรี สาขาวิชาภาษาไทย
Learning Management of Thai Language Producing of Thai Language Instructional Media using Research Base to Enhance Learning Achievements and Research Skill of B.Ed. Thai Language Students

[เปิดดู 79 ครั้ง]

ดนิตา ดวงวิไล

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและทักษะการวิจัยของนิสิตสาขาวิชาภาษาไทย ชั้นปีที่ 4 รายวิชาการผลิตสื่อการสอนวิชาภาษาไทย โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน กลุ่มเป้าหมายเป็นนิสิตสาขาวิชาภาษาไทย ชั้นปีที่ 4 คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม ภาคการศึกษาต้น ปีการศึกษา 2561 จำนวน 63 คน รูปแบบการวิจัยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการซึ่งมีวงจรปฏิบัติการวิจัย 2 วงจร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้มี 3 ประเภท คือ 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองเชิงปฏิบัติการ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและทักษะการวิจัย ของนิสิตสาขาวิชาภาษาไทย โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน จำนวน 10 แผน 20 ชั่วโมง 2) เครื่องมือที่ใช้ในการสะท้อนผลเชิงปฏิบัติการ ได้แก่ แบบสังเกตพฤติกรรมการเรียน แบบทดสอบท้ายวงจร แบบปรนัย ชนิดเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จำนวน 2 ชุด ชุดละ 20 ข้อ และ 3) เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินผลการวิจัย ได้แก่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เป็นแบบปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 30 ข้อ มีค่าความยาก (p) เท่ากับ 0.29-0.66 ค่าอำนาจจำแนก (B) เท่ากับ 0.35-0.70 และมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.86 และแบบประเมินทักษะการวิจัย เป็นแบบประเมินทักษะการวิจัย ชนิด Scoring Rubrics 6 รายการประเมิน 5 ระดับคะแนน จำนวน 1 ชุด มีความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 1.00 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และร้อยละ ผลการวิจัยปรากฏดังนี้ 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน รายวิชาการผลิตสื่อการสอนวิชาภาษาไทย ของนิสิตสาขาวิชาภาษาไทย ชั้นปีที่ 4 โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน โดยรวมมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ร้อยละ 87.19 2) ทักษะการวิจัยของนิสิตสาขาวิชาภาษาไทย ชั้นปีที่ 4 ที่เรียนรายวิชาการผลิตสื่อการสอนวิชาภาษาไทย โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน โดยรวมมีทักษะการวิจัย ร้อยละ 84.86

     

  • Abstract
  •        The objectives of this research were to study academic achievement and research skills of the 4th year (senior) students, who study Thai Language in Majoring Teaching Media production by applying Research-Based Learning. The target group was 4th year students studyingThai language program in the Faculty of Education. Mahasarakham University. They were 63 students, who enrolled the first semester of the 2018’s academic year. This research was consisted of two research cycles whereasthe research instruments for operation were included three categories: 1) learning management to develop academic achievement and research skills of students in the Thai language program by applying 10 plans/20 hours of Research-Based Learning, 2) The tools for reflecting the operating results including observing learning behaviors, learning achievement test with 4 multiple choices of 30 items with showing the discriminant index between 0.29 to 0.66. the B – Index from 0.35-0.70 and the total reliability of 0.86, the research skills assessment form which was 6 scoring rubrics, one set of the result of assessment score was ranked 5 levels, the content validity was equal to 1.00. Data analysis was examined by means, S.D. (standard deviation) and percentage. The results of the research revealed that: 1) Academic achievement as applied in teaching materials in Thai Language Course of 4th year Thai language students by applying research based with the learning achievement of 87.19 2) Research skills of the 4th year students, who studied Thai language teaching media programme by applying research based and the overall research skill at 84.86 percent

    Download Full Paper: