Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาองค์ประกอบตามหลักศาสนาในแหล่งท่องเที่ยวสำหรับนักท่องเที่ยวมุสลิม
The Development of Religious Attributes in Tourist Attractions for Muslim Tourists

[เปิดดู 67 ครั้ง]

ศิริเพ็ญ ดาบเพชร ธนพงษ์ บุญญะฤทธิ์ และ สราญมิตร์ ประชาญสิทธิ์

  • บทคัดย่อ
  •       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวมุสลิมในประเทศไทยและศึกษาองค์ประกอบตามหลักศาสนาในแหล่งท่องเที่ยวที่สำคัญต่อนักท่องเที่ยวมุสลิม เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามสำรวจความคิดเห็นนักท่องเที่ยวมุสลิมที่เดินทางมาท่องเที่ยวในประเทศไทย จำนวน 400 คน การศึกษาครั้งนี้ได้ใช้การวิเคราะห์ทางสถิติในการวิเคราะห์พฤติกรรมการท่องเที่ยว และการวิเคราะห์องค์ประกอบในการวิเคราะห์องค์ประกอบตามหลักศาสนาที่สำคัญต่อนักท่องเที่ยวมุสลิม ผลที่ได้จากการวิจัยพบว่า นักท่องเที่ยวมุสลิมโดยส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์ในการเดินทางเพื่อพักผ่อน เดินทางมาประเทศไทยเป็นครั้งแรก ใช้เวลาในการท่องเที่ยวประมาณ 3-4 วัน มักเดินทางกับเพื่อน และนิยมพักในโรงแรม 3 ดาว สิ่งดึงดูดใจทางการท่องเที่ยว ได้แก่ อาหารไทย ประวัติศาสตร์และวัฒนธรรม สำหรับองค์ประกอบทางศาสนาที่สำคัญต่อนักท่องเที่ยวมุสลิมแบ่งเป็น 5 ด้าน ได้แก่ ด้านสภาพแวดล้อมที่เป็นมิตร ด้านโรงแรมฮาลาล ด้านอาหารฮาลาล ด้านการประกอบอาหารฮาลาล และด้านสิ่งอำนวยความสะดวกในห้องสุขา ผลการวิจัยในครั้งนี้เป็นแนวทางให้ผู้เกี่ยวข้องในแหล่งท่องเที่ยวสามารถเตรียมความพร้อมในแหล่งท่องเที่ยวตามความต้องการของนักท่องเที่ยวมุสลิมเพื่อสามารถแข่งขันในตลาดโลกได้

  • Abstract
  •       The research objectives were to study Muslim tourists’ behaviours and to examine religious elements presenting in tourist destinations that were considerably important to Muslim tourists. The quantitative research design applying a questionnaire survey asking questions with 400 Muslim tourists, who visited Thailand. Statistical analysis was employed as a technique to analyze tourists’behaviours and to examine analytical factors using to identify religious elements in tourism.Research findings suggested that Muslim tourists visiting Thailand for their relaxation. They mostly spent 3-4 days travelling with friends, stayed at 3 star hotel. Attractive factors influencing the Muslim tourists in choosing Thailand a travelling destination were Thai food, history and culture. In terms of religious elements were consisted of five elements: : halal-friendly environment, halal hotel, halal food, halal food preparation and washroom facilities. This research findings can be applied as a guideline for tourism stakeholders to improve Thailand’s halal tourism destinations for competing to the global market.   

    Download Full Paper: