Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

แนวทางการปรับกลยุทธ์การบริหารของผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม ในเขตจังหวัดหนองคาย
Guidelines for Strategic Adjustment of Small and Medium Business Entrepreneurs in Nong Khai Province

[เปิดดู 70 ครั้ง]

ปริฉัตร วงศ์ปัจฉิม และ อนุศักดิ์ รัตนกนกกาญจน์

  • บทคัดย่อ
  •        การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาแนวทางการปรับกลยุทธ์การบริหารของผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดหนองคาย และศึกษากลยุทธ์การบริหารของผู้ประกอบการที่ส่งผลต่อผลประกอบการของธุรกิจในทัศนะของผู้ประกอบการในรอบ 5 ปีที่ผ่านมาตั้งแต่ปี พ.ศ.2558-2562  การวิจัยนี้เป็นวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดหนองคาย จำนวน 256 ราย  ผลการวิจัยพบว่า 1) หลักการบริหารที่ผู้ประกอบการปฏิบัติสามารถจัดกลุ่มกลยุทธ์ได้ 11 กลยุทธ์  2) กลยุทธ์การบริหารที่ส่งผลต่อผลประกอบการ 5 ปี ได้แก่    (1) กลยุทธ์การพัฒนาประสิทธิภาพของพนักงาน (2) กลยุทธ์การกระตุ้นยอดขาย (3) กลยุทธ์การลดต้นทุนการผลิต (4) กลยุทธ์การเข้าร่วม/รับการสนับสนุนจากหน่วยงานของรัฐ  ประโยชน์ที่ได้รับจากการวิจัย คือใช้เป็นแนวทางการปรับกลยุทธ์การบริหารของผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดหนองคาย  เพื่อเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขันให้ทันตามสภาวะเศรษฐกิจในปัจจุบัน และเกิดกลยุทธ์ใหม่ด้านการบริหารของผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดหนองคายที่ทันสมัยในด้านการพัฒนาประสิทธิภาพของพนักงาน เพื่อผลประกอบการลงทุนให้เกิดความคุ้มค่า

  • Abstract
  •      The research objectives were to study the guidelines for strategic adjustment of Small and Medium Business (SMEs) Entrepreneurs in Nong Khai Province and to study the entrepreneurial management strategies that affected the business performance in the view of the local entrepreneurs in the past five years (2015-2019). This research is a qualitative with recruiting samplings, who were 256 SMEs entrepreneurs in Nong Khai. The research findings are 1) the management principles of entrepreneurs’ practice can be grouped into 11 strategies, and 2) the management strategies that affected in the past five years performance were the followings: firstly, employee efficiency development strategy; secondly, sales stimulation strategies; thirdly, production cost reduction strategies; finally, participation support strategies from government agencies. The research applications can be applied to the adjustment of the management strategy of SMEs business’ entrepreneurs in Nong Khai. Such applicable business strategies help increase the ability of local business in competing to the current economic conditions. It also offers new strategy to manage the SMEs’ entrepreneurs in contemporary context while also increase the efficiencies in employees’ working and investment results.

    Download Full Paper: