Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขแบบแห้งของผู้เลี้ยงสุนัข ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Factors that influence the Decision Making Process of Dog Dry Food in Bangkok Metropolitan Region

[เปิดดู 88 ครั้ง]

จิรายุ ทะรุณรัมย์ และ ปาลิดา ศรีศรกำพล

  • บทคัดย่อ
  •         การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขแบบแห้งของผู้เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ ประชากรเพศชาย และเพศหญิงที่เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จากจำนวนครัวเรือนที่เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 672,274 ครัวเรือน ขนาดของกลุ่มตัวอย่างที่ได้จากการใช้สูตรทาโร่ยามาเน่เท่ากับ 400 ตัวอย่าง หลังจากนั้นทำการเลือกตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ โดยแบ่งออกเป็นทั้งหมด 6 กลุ่มตามจำนวนครัวเรือนที่เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จากนั้นใช้วิธีการแบ่งสัดส่วนตามจำนวนครัวเรือนที่เลี้ยงสุนัขในแต่ละกลุ่ม และใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง ซึ่งการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย (1) สถิติเชิงพรรณา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ (2) สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21-30 ปี การศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001-15,000 บาท เป็นเจ้าของสุนัข จำนวน 1 ตัว ส่วนใหญ่เป็นสุนัขโตพันธุ์เล็ก และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลจำแนกตามเพศ อายุ การศึกษา จำนวนของสุนัขที่แตกต่างกัน  มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขแบบแห้งของผู้เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขแบบแห้งของประชากรผู้เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลโดยรวม

  • Abstract
  •        The purpose of this study was to examine personal factors and marketing mix factors that influence to the customers’ buying decision-making towards dog dry food in Bangkok Metropolitan Region. The research populations were males and females, who owned and took care of dogs in Bangkok Metropolitan Region from 672,724 households residing in Bangkok Metropolitan Region. The research sampling size was clustered by Taro Yamane’s formula for 400 people. The samplings were then selected by using stratified sampling with purposive samplings. These groups were divided into six groups based on the number of households that owned dogs in Bangkok Metropolitan Region. Subsequently, division was performed based on the number of households that owned dogs in each group. This research was conducted in the form of quantitative research by using questionnaire for data collection. Data were collected from the sample group. Statistical methods for data analysis were consisted of descriptive statistics including percentage, means, standard deviation; inferential statistics including independent sample, t-test, One-Way ANOVA, and Multiple Regression Analysis. The results were derived from that  respondents were mostly females with the age ranged from 21-30 years and their education level was lower than Bachelor Degree. They worked as employees of private companies with average salary range from 10,001 – 15,000 baht per month. Most of them owned one dog per person and most of their dogs were relatively small size, which were breeds in adulthood. The results of hypothesis testing, as indicated by the statistical significance at 0.05, revealed that different personal factors classified by gender, age, education, and number of dogs influenced to various ways of  decision-making buying dog dry food in Bangkok Metropolitan Region. Lastly, marketing mix factors on product, price, place, and promotion also influence to the decision-making buying dog dry food in Bangkok Metropolitan Region.

    Download Full Paper: