Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

โมเดลการฝึกอบรมแบบผสมผสาน เพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ และการสื่อสาร สำหรับผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน
Blended Training Model for Enhancing Information and Communication Technology Competency of the Director of Basic Education Institutions

[เปิดดู 64 ครั้ง]

กฤติน พันธุ์เสนา และ เผชิญ กิจระการ

  • บทคัดย่อ
  •        การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ พัฒนาและทดลองใช้โมเดลการฝึกอบรมแบบผสมผสานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร ของผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ คือ ระยะที่ 1 พัฒนาโมเดล ฯ กลุ่มเป้าหมายเป็นผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 9 ท่าน โดยการเลือกแบบเจาะจง ระยะที่ 2 ทดลองใช้โมเดลฯ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 17 คน ได้มาการสุ่มอย่างง่ายจากผู้อำนวยการสถานศึกษาที่สมัครเข้ารับการฝึกอบรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ โมเดลการฝึกอบรมแบบผสมผสานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร ของผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบด้วย Wilcoxon Matched-pairs Signed rank test  และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1.โมเดลการฝึกอบรมแบบผสมผสานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารของผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน มีองค์ประกอบของโมเดล 5 องค์ประกอบ คือ 1) หลักการโมเดล 2) วัตถุประสงค์โมเดล  3) กระบวนการฝึกอบรมแบบผสมผสาน 4) อุปกรณ์สื่อสารแบบเคลื่อนที่ และ 5) สมรรถนะด้าน ICT ของผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน การดำเนินการฝึกอบรมแบบผสมผสาน ประกอบด้วย 2 ขั้นตอน คือ 1) ขั้นก่อนการฝึกอบรม และ 2) ขั้นการฝึกอบรม ประกอบด้วยกิจกรรมการฝึกอบรมในห้องฝึกอบรมวันแรก กิจกรรมการฝึกอบรมบนเว็บผ่านแอพพลิเคชั่นบนอุปกรณ์สื่อสารแบบเคลื่อนที่ และกิจกรรมการฝึกอบรมในห้องฝึกอบรมวันสุดท้าย และ 2. ผลการทดลองใช้โมเดลฯ พบว่า ผู้เข้ารับการฝึกอบรมตามโมเดลการฝึกอบรมแบบผสมผสานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร สำหรับผู้อำนวยการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน มีคะแนนเฉลี่ยด้านความรู้     ด้านทักษะพิสัย และด้านจิตพิสัย หลังการฝึกอบรมสูงกว่าก่อนการฝึกอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และผู้เข้ารับการฝึกอบรมมีความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมโดยรวมในระดับมากที่สุด

  • Abstract
  •        The purpose of this research was to develop and conduct the experiment of applying  mixing-method training models as for enhancing the information and communication technology’ capabilities of the basic education institutions’ directors . The research process was divided into 2 phases. Phase 1 develops the model. The target group includes 9 experts by selecting specific models. Phase 2 is trial-using the model. The sample consisted of 17 basic school principals, selected by specific selection from the school director applying for the training. The research instruments were the blended training model for enhancing the capability of information and communication technology of the director of basic education institutions. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, Wilcoxon Matched-pairs Signed rank test and content analysis. The results of the research showed that 1. The Blended training model to enhance information and communication technology competency of the director of basic education institutions There are 5 components of the model, 1) model principles 2) model objectives 3) Blended training processes 4) mobile communication devices and 5) ICT competencies of basic education director. The implementation of the blended training consists of 2 steps which are 1) pre-training and 2) training. It consists of training activities in the first-day training room. Training activities on the web through applications on mobile communication devices and training activities in the last day training room. And 2. The results of the experiment using the model showed that the trainees who follow the blended training model to enhance the capability of information and communication technology for the director of basic education institutions Under the Office of the Basic Education Commission have higher knowledge skills, range and mental range after training than before training. With statistical significance at the level of .05 and the trainees were satisfied with the overall training at the highest level.

     

    Download Full Paper: