Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาคุณลักษณะภาวะผู้นำแบบเหนือชั้นอย่างยั่งยืนที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในงานและ ความผูกพันองค์กรของบุคลากรทางการจัดการศึกษา
Developing Sustainable Transcendental Leadership Characters for Effecting Job Satisfactions and Organization Commitments of Personnel Education Administration

[เปิดดู 92 ครั้ง]

พรชัย เจดามาน, สนิท ตีเมืองซ้าย สุทธิพงศ์, หกสุวรรณ์ และ ประมุข ศรีชัยวงษ์

  • บทคัดย่อ
  •        การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาคุณลักษณะภาวะผู้นำแบบเหนือชั้นอย่างยั่งยืน และศึกษาความสัมพันธ์ของคุณลักษณะภาวะผู้นำแบบเหนือชั้นอย่างยั่งยืนที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในงานและความผูกพันองค์กรของบุคลากรทางการจัดการศึกษา จาก 2 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มเป้าหมายและกลุ่มตัวอย่าง สำหรับกลุ่มเป้าหมาย คือ ผู้อำนวยการ รองผู้อำนวยการ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 25, 26 และผู้อำนวยการสถานศึกษา รวม 18 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง ส่วนกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้อำนวยการ รองผู้อำนวยการสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ผู้อำนวยการสถานศึกษา และครู รวม 790 คน ได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งกลุ่มชั้นหลายขั้นตอน การเก็บรวบรวมข้อมูล จากการศึกษาเอกสาร การระดมสมองและแลกเปลี่ยนเรียนรู้อย่างมีส่วนร่วม การสัมภาษณ์เชิงลึก ด้วยแบบสัมภาษณ์ รวมทั้ง การสำรวจด้วยแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ใช้การวิเคราะห์ 3 ขั้นตอน คือ  1) การลดทอนข้อมูล 2) การจัดระบบข้อมูล 3) การตีความนำไปสู่บทสรุป ส่วนข้อมูลเชิงปริมาณ ใช้สถิติเชิงพรรณนา ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (CFA) และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ (r) ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบของคุณลักษณะภาวะผู้นำแบบเหนือชั้นอย่างยั่งยืน คือ จิตวิญญาณความเป็นผู้นำ วิสัยทัศน์ คุณธรรมและจริยธรรม การใฝ่บริการ และสมรรถนะผู้นำที่มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และความสัมพันธ์ของคุณลักษณะภาวะผู้นำแบบเหนือชั้นอย่างยั่งยืนที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในงานและความผูกพันองค์กรของบุคลากรทางการจัดการศึกษา มีความสัมพันธ์เชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 จากการสร้างความรู้และความเข้าใจให้กับบุคลากรทางการจัดการศึกษาของการปรับตัวและปฏิบัติงาน ได้อย่างมีประสิทธิผล

  • Abstract
  •          The objectives of this study aimed to develop the sustainable transcendental leadership characters, and study to the relationship of sustainable transcendental leadership characters towards job satisfactions and organization commitments of personnel education administration from two groups. The selective groups were included:  key informant and samples, for key informant as directors, voice directors of Secondary education service area office (25 and 26 area office), and schools directors a total of 18 persons, they all were by purposive sampling, the samples including the directors, voice directors of secondary education service area office, schools directors and teachers for   790 persons in total, they all were by multistage random sampling. The collection came from documentary study, brainstorming and participatory action learning, in-depth interviews by interview questionnaire, include to survey by questionnaire. The data analysis of qualitative data was analyzed by using three main stages, i.e., data reduction, data organization, data interpretation to conclusion. The quantitative data was analyzed by descriptive statistical analysis including mean, standard deviation, Confirmatory Factor Analysis (CFA), and correlation coefficient (r). The findings showed that the factors of sustainable transcendental leadership characters  including  spirit of leadership, visions, morals and ethics, pursuing services, and leader competencies, to consistent with empirical data of statistical significance at the levels of .01. The relationship of sustainable transcendental leadership characters towards job satisfactions and organization commitments of personnel education administration have to positive relationship of statistical significance at the levels of .01., such statistical data explained about the capability and effectiveness of  personnel education administration in understanding knowledge.

    Download Full Paper: