Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนารูปแบบการสอนที่เน้นการฝึกความจำขณะทำงานโดยใช้ประสาทวิทยศึกษาศาสตร์เ ป็นฐานเพื่อส่งเสริมความสามารถเชิงพุทธิปัญญา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียน
Development of Teaching Model with Working Memory Training based on Educational Neuroscience to Enhance Cognitive Function and Mathematics Achievement of Students

[เปิดดู 84 ครั้ง]

ศานิตย์ ศรีคุณ

  • บทคัดย่อ
  •           การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์วิจัยเพื่อ 1) พัฒนารูปแบบการสอนที่เน้นการฝึกความจำขณะทำงานโดยใช้ประสาทวิทยศึกษาศาสตร์ เป็นฐาน                                                           2) ศึกษาผลการใช้รูปแบบการสอน ได้แก่ 2.1) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของความตั้งใจในเทอมของคะแนนความถูกต้องและเวลาตอบสนอง                                                     ระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม 2.2)เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของความจำขณะทำงาน ในเทอมของคะแนนความถูกต้องและเวลาตอบสนอง
    ระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม 2.3) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม                                                                    การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา มีระยะเวลาเก็บข้อมูลการวิจัยแบ่งเป็น 3 ระยะคือ 1) การสังเคราะห์แนวคิดและสำรวจปัญหา 2) การพัฒนารูปแบบการสอน                                        และ 3)การทดสอบประสิทธิผลของรูปแบบการสอน ผลวิจัย พบว่า 1) รูปแบบการสอนที่พัฒนาขึ้น มีองค์ประกอบ 7 องค์ประกอบ ได้แก่                                                                    1.1) หลักการ คือ การรับรู้และความตั้งใจที่สอดคล้องกับความรู้ที่มีมาก่อน การฝึกความจำขณะทำงาน การนำเสนอและสื่อสาร                                                                                การสร้างสิ่งแวดล้อมทางการเรียนรู้เชิงบวก 1.2) วัตถุประสงค์ของรูปแบบการสอนที่พัฒนาขึ้นคือ เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถเชิงพุทธิปัญญา                              1.3) ขั้นตอนการสอน ได้แก่ รับรู้ ร้อยเรื่อง เร่งรัดและเรียบเรียง 1.4) ระบบทางสังคม คือ การสร้างสิ่งแวดล้อมการเรียนรู้เชิงบวกและภาระงานที่ชัดเจน                                                    1.5)หลักการตอบสนองคือ การสร้างสภาวะการแข่งขัน มีการให้รางวัลและสะท้อนผล 1.6) ระบบที่นำมาสนับสนุนคือ ภาระงานที่ฝึกความจำขณะทำงาน                                                  1.7) การประเมินผลทั้งผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถเชิงพุทธิปัญญา และ 2) ผลการใช้รูปแบบการสอน พบว่า รูปแบบการสอนนี้สามารถเพิ่มความสามารถเชิงพุทธิปัญญา              ทั้งความตั้งใจและความจำขณะทำงานรวมทั้งผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนได้

  • Abstract
  •         The research objectives were 1) to develop the teaching method focusing on the Working
    Memory Training with applying the foundation of educational neuroscience 2) to examine the results of
    this teaching method by applying the three comparative studies; 2.1) the comparison between the
    experimental group and control group regarding the difference of attention in terms of the accuracy and
    speed; 2.2) the comparison of working memory between the experimental group and control group in
    terms of the accuracy and speed. and 2.3) the comparison of the learning achievements between the
    experimental group and the control group. The research was planned and developed in three phases.                                                                                                    Thefirst phase aimed to develop the synthesis of theories and the survey of problems. The second phase
    focused on the development of teaching method. The third phase examined the effectiveness of teaching
    method.                                                                                                                                                                                                                                                  The research findings proposed two important aspects as follows: 1) the developed teaching
    method consisting of seven elements focusing on 1.1) the perception and intention relating to the prior
    knowledge, the Working Memory Training, the presentation and communication and the creation of the
    positive learning environment, 1.2) such teaching method enhanced the students’learning achievements
    and students’cognitive skills, 1.3) this teaching procedures were included four important elements: excite,
    expand, enhance and expert, 1.4) the social system was the creation of positive learning environment and
    the clarifying assignment, 1.5) the principle of the reaction was the creation of competition that rewarded
    and reflected to the students, 1.6) the supporting system was the assignments which train the
    students Working Memory and 1.7) the qualified assessment was used to evaluate both the students’
    learning achievements and the cognitive function. 2) This teaching method increased the students’
    accuracy while also enhancing the duration in responding of students’ attention, working memory and
    learning achievements.

    Download Full Paper: