Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

พฤติกรรมและความต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหารของผู้สูงอายุในประเทศไทย
Behaviors and Demands of Elderly Dietary Supplement in Thailand

[เปิดดู 131 ครั้ง]

สุพรรณิการ์ สุภพล

  • บทคัดย่อ
  •    การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมการบริโภคผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร 2)
    ความต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร 3) ระดับความสำคัญของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร
    และ 4) ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการบริโภคผลิตภัณฑ์เสริมอาหารกับความต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหารของผู้สูงอายุในประเ
    ทศไทย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ประชาชนที่มีอายุ 60 ปีขึ้นไป จำนวน 1,000 ตัวอย่าง
    ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล มีค่าอำนาจจำแนกด้านพฤติกรรมการบริโภค ระหว่าง 0.40–0.71
    ค่าอำนาจจำแนกด้านความต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร ระหว่าง 0.41–0.68
    และค่าสัมประสิทธิ์แอลฟ่าของครอนบาดของแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ เท่ากับ 0.88
    ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน
       ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนมากมีเหตุจูงใจให้ซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารเพราะผลิตภัณฑ์มีประโยชน์ต่อสุขภาพในทางการแพทย์
    ทำการตัดสินใจซื้อจากผู้ที่มีชื่อเสียง รับประทานผลิตภัณฑ์อยู่แล้ว 1 -2 ชนิด และซื้อผลิตภัณฑ์แบบเม็ด/แคปซูล
    โดยกลุ่มตัวอย่างต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหารที่สร้างภูมิคุ้มกันและป้องกันโรค มีราคา 300-600 บาท
    และมีรูปแบบเม็ด/แคปซูล ส่วนปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์เสริมอาหารในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
    ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า พฤติกรรมการบริโภคผลิตภัณฑ์เสริมอาหารมีความสัมพันธ์กับความต้องการผลิตภัณฑ์เสริมอาหารของผู้สูงอายุในประเทศไทย
    อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยงานวิจัยนี้จะประโยชน์ในการวางแผนกลยุทธ์การตลาดและสร้างมูลค่าเพิ่มให้กับผลิตภัณฑ์เสริมอาหารสำหรับผู้สูงอายุต่อไป

  • Abstract
  •      The objectives of this research are to study 1) dietary supplement’s consumption behaviors 2)
    dietary supplement’s demands 3) the importance level of influencing factors to individual’s decision-making in purchasing dietary supplement and 4) relationship between supplement consumption behaviors
    and elderly dietary supplement demands in Thailand. The samples were included 1,000 over 60 years
    elderly people in Thailand. Questionnaires were used to collect data within 1,000 samples, who were over
    60 years old living in Thailand. The questionnaires were also collected data related to consumption
    behaviors with reaching to the discrimination ranged between 0.40–0.71, the dietary supplement demands
    item discrimination ranged between 0.41–0.68 and Cronbach’s alpha coefficient of the 5 rating scale
    questionnaire was 0.88, descriptive and inferential statics were applying to the data analysis.
    The results of this research show that the majority of samples were motivated to purchase
    dietary supplement product by the demand of good health reason. They made decisions to purchase
    dietary supplements by following celebrity’s advertisement. Samples mostly consumed one or two
    dietary supplements with purchasing pill or capsule. In addition, samples preferred to purchase dietary
    supplement for immunization prophylaxis that can afford the price range between 300 – 500 baht with
    pill or capsule’ purchasing preferences. The factors influencing to the purchase’s decision the dietary
    supplement foods reached the average in high levels for all factors. Hypotheses testing results revealed
    that dietary supplement consumption behaviors significantly related to elderly dietary supplement
    demands in Thailand as reaching at the significant level of 0.05. This research will be useful in the
    marketing strategy planning and creating value added for elderly dietary supplement.

    Download Full Paper: