Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ดนตรีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะของซิมพ์ซัน
Development of learning activities for Thai music of Mathayomsuksa 2 students according to Simpson’s skills development

[เปิดดู 90 ครั้ง]

ปัญญา ไข่พรมราช และ ธนภร เพ่งศรี

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ดนตรีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซันที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ศึกษาดัชนีประสิทธิผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ดนตรีไทยตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่เรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 24 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน จำนวน 10 แผน ผลการประเมินคุณภาพและความเหมาะสมของแผนการจัดการเรียนรู้ มีค่าเฉลี่ยรายแผน อยู่ระหว่าง 4.04 – 4.56 โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ย 4.30 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  จำนวน 30 ข้อ มีค่าอำนาจจำแนกเป็นรายข้อตั้งแต่ 0.45-0.67 และค่าความเชื่อมั่นของแบบทดสอบทั้งฉบับเท่ากับ 0.85 3) แบบประเมินบันทึกการเล่นดนตรีไทย มีค่าดัชนีความสอดคล้องเท่ากับ 1.00 และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยแผนการจัดการตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน มีค่าดัชนีความสอดคล้องอยู่ระหว่าง 0.67 – 1.00 การเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังเรียนด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน ทดสอบก่อนเรียนโดยใช้แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ และประเมินความพึงพอใจด้วยแบบสอบถามความพึงพอใจ โดยสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของ E1/E2 และการคำนวณดัชนีประสิทธิผล (E.I.)
         ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซันมีประสิทธิภาพเท่ากับ  83.60/84.73  จากเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 2) ดัชนีประสิทธิผลของแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซันมีค่าเท่ากับ 0.7746 ซึ่งคิดเป็นร้อยละ 77.46 และ 3) นักเรียนที่เรียนด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการพัฒนาทักษะปฏิบัติของซิมพ์ซัน มีความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า เปิดโอกาสให้ซักถามร่วมแสดงความคิดเห็นมีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ นักเรียนชอบที่ได้แสดงความคิดริเริ่ม  และนักเรียนชอบที่ได้เรียนผ่านการพูด ฟัง และปฏิบัติ  ตามลำดับ  

  • Abstract
  •         The purposes of research were  1)  to develop Thai music learning activities of secondary school students, year two, 2, as following to the concept of Simpson's practical skills development with efficiency, in accordance to the criteria 80/80  2) to find the effectiveness index of organizing learning activities of Thai music as following to Simpson's practical skills development Of Mathayom Suksa 2 and 3) to study the satisfaction of Mathayom Suksa 2 students who learned by learning activities, according to developing Simpson's practical skills. The sample group used in this research was Mathayom Suksa 2, 24 students. The tools used in this research are : 1) Learning plan, according to the concept of Simpson's 10 practical skills development. The quality assessment and appropriateness of the learning plan have the average of each plan which is between 4.04 – 4.56, with the overall average 4.30. 2) Learning achievement test of Ankhalung Band, 30 items, with the power of discrimination from 0.45 – 0.67 and the confidence of the whole test is 0.85. 3) Assuring/ Evaluating form for recording Thai musical playinghas a consistency index of 1.00 and 4) The satisfaction of students studying according to the concept of developing Simpson's practical skills has consistency index between 0.67 – 1.00. Data collection was a single group which has Test before and after learning with the learning plan according to the concept of developing Simpson's practical skills. Test before learning by using the achievement test and assess the satisfaction with the satisfaction questionnaire. Statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, analysis of the efficiency of E1/E2 and Finding the effectiveness index  (E.I.).
             The results of the study were as follows: 1) Learning plan according to Simpson's practical skills development have an efficiency of 83.59 / 84.72  from the standard 80/80 2) The effectiveness index of the art learning management plan according to Simpson's practical skills development, is equal to 0.7746 which accounted for 77.46 percent  and 3) Students studying with the art learning plan according to Simpson's practical skills development were satisfied at the highest level. When considering each item, it was found that giving the opportunity to ask questions has the highest mean, followed by students who have creative thinking and students are like to speak like to learn music through speaking, listening and performing respectively.

    Download Full Paper: