Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนารูปแบบการดำเนินงานโรงเรียนวิถีพุทธในยุค 4.0 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3
The Operational Development Model of Buddhist Oriented Schools in The 4.0 Era of Educational institutions under Udon Thani Primary Educational Service Area Office 3

[เปิดดู 126 ครั้ง]

พระมหาสมหมาย บริสาร และ ชุติมา มุสิกานนท์

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของการดำเนินงานโรงเรียนวิถีพุทธในยุค 4.0 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 2) ตรวจสอบความเหมาะสมและเป็นไปได้ของรูปแบบการดำเนินงานโรงเรียนวิถีพุทธในยุค 4.0 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 โดยใช้ระเบียบวิธีการวิจัยแบบผสมระหว่างการวิจัยเชิงปริมาณและการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีขั้นตอน 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 สัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญระดับผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 21 คน ขั้นตอนที่ 2 การสนทนากลุ่มผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 9 คนและขั้นตอนที่ 3 การประเมินความคิดเห็นของผู้เกี่ยวข้อง จำนวน 318 คน สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่ามัธยฐาน และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์
         ผลการวิจัยพบว่า 1. องค์ประกอบของรูปแบบการดำเนินงานโรงเรียนวิถีพุทธในยุค 4.0 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 มี 6 องค์ประกอบ คือ 1) ด้านการจัดการเรียนการสอน 2) ด้านการใช้สื่อการเรียน 3) ด้านการใช้แหล่งเรียนรู้ 4) ด้านการจัดบรรยากาศโรงเรียน  5) ด้านการจัดกิจกรรมพื้นฐานวิถีชีวิตและ 6) ด้านการจัดกิจกรรมทางพระพุทธศาสนา 2. รูปแบบการดำเนินงานโรงเรียนวิถีพุทธในยุค 4.0 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 ทั้ง 6 ด้าน พบว่า มีการดำเนินงานที่ชัดเจนยิ่งขึ้นตามอัตลักษณ์ของโรงเรียนวิถีพุทธ ในภาพรวมแต่ละด้านและรายข้อมีความเหมาะสมและเป็นไปได้โดยรวมอยู่ในระดับมาก

  • Abstract
  •    The purposes of this research were first, to study the components of the operational  development model of Buddhist oriented schools in the 4.0 era of educational institutions under Udon Thani Primary Educational Service Area Office 3. Secondly, the purpose aims toto examine the appropriateness and the possibility of the operational development model of Buddhist oriented schools in the 4.0 era of educational institutions under Udon Thani Primary Educational Service Area Office 3. The research methods applying to this study were integrating [or combining] quantitative and qualitative research under three steps: step one: interview 21 school administrative experts; step two: group discussion from nine experts; step three: evaluating the opinions of 318 people. The statistics used were including percentage, mean, standard deviation, median and interquartile range.
        The results of the research were as follows: 1. the operational development model of Buddhist oriented schools in the 4.0 era of educational institutions under Udon Thani Primary Educational Service Area Office 3 consisted of 6 components including 1) teaching and learning management, 2) educational media, 3) learning resources, 4) the atmosphere of the schools, 5) the management of basic life activities, and 6) the Buddhist activities and 2. The operational development of Buddhist oriented schools in the 4.0 era of educational institutions under Udon Thani Primary Educational Service Area Office 3 show the overall performance as following the identity of Buddhist school with a very appropriate operation and high standard. good standard, 

    Download Full Paper: