Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาตัวบ่งชี้การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2
Developing Indicators of Being a Professional Learning Community In Schools under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2

[เปิดดู 504 ครั้ง]

อ้อมพร ชะนะดิษฐ์ วัลนิกา ฉลากบาง และ อภิสิทธ์ สมศรีสุข

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาตัวบ่งชี้การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 และ 2) เพื่อตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลโครงสร้างตัวบ่งชี้การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียนที่พัฒนาขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ การดำเนินการมี 2 ระยะ ประกอบด้วย ระยะที่ 1 การพัฒนาตัวบ่งชี้การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 โดยการวิเคราะห์เอกสารงานวิจัยและการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ เพื่อจัดทำกรอบแนวคิดและร่างตัวบ่งชี้ ใช้วิธีวิเคราะห์เนื้อหา ระยะที่ 2 การตรวจสอบความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างของโมเดลตัวบ่งชี้การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างผู้บริหารสถานศึกษาและครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนมเขต 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 508 คนได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi stage Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ระหว่าง 0.60 – 1.00 ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ โดยวิธีสัมประสิทธิ์แอลฟาของ Cronbach เท่ากับ 0.98 และค่าอำนาจจำแนก ระหว่าง 0.42 – 0.89 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สันและการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป ผลการวิจัยพบว่า 1) การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบหลัก 18 องค์ประกอบย่อย 73 ตัวบ่งชี้ จำแนกเป็น ด้านการทำงานเป็นทีม จำนวน 17 ตัวบ่งชี้ ด้านวิสัยทัศน์ร่วม จำนวน 11 ตัวบ่งชี้ ด้านวัฒนธรรมองค์การ จำนวน 15 ตัวบ่งชี้ ด้านภาวะผู้นำของผู้บริหารและครู จำนวน 18 ตัวบ่งชี้ และด้านการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างสมาชิก จำนวน 12 ตัวบ่งชี้ 2) โมเดลโครงสร้างการเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 กับข้อมูลเชิงประจักษ์ มีความสอดคล้องกัน โดยมีค่าไค – สแควร์ (x2) = 87.80 มีนัยสำคัญทางสถิติ df = 89, p – value = 0.52, x2 / df = 0.99, GFI = 0.98, AGFI =0.96, RMSEA = 0.00, CN = 708.20 ซึ่งเป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ เมื่อเรียงลำดับ ค่าน้ำหนักองค์ประกอบจากมากไปหาน้อยเป็นดังนี้ ด้านภาวะผู้นำของผู้บริหารและครู (.99) ด้านการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างสมาชิก (.96) ด้านวิสัยทัศน์ร่วม (.95) ด้านวัฒนธรรมองค์การ (.95) ด้านการทำงานเป็นทีม (.91)

  • Abstract
  •        The objectives of this study were: 1) to develop indicators of being a professional learning community in schools under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2, and 2) to verify the goodness-of-fit between the developed indicators’ structural model of being a professional learning community in schools and the empirical data. The study had 2 phases. Phase 1 – develop indicators of being a professional learning community in schools under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2 by analyzing the research papers and interviewing with experts to create conceptual framework and draft indicators. The content analysis approach was used in this phase. Phase 2 – examine structural validity of the model on indicators of being a professional learning community in schools. Data were collected from the sample group of 508 school administrators and teachers under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2 in academic year 2018 as selected by multi-stage random sampling. The tool employed in data collection was a 5-level rating scale questionnaire with the content validity indexes between 0.60 and 1.00, the entire reliability according to the Cronbach’s alpha coefficient of 0.98, and discrimination power values between 0.42 and 0.98. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson product moment correlation coefficient, and confirmatory factor analysis via computer package. The results were as follows: 1) Being a professional learning community in schools under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2 comprised 5 main components, 18 sub-components and 73 indicators. It can be classified into 17 indicators of teamwork, 11 indicators of shared vision, 15 indicators of organizational culture, 18 indicators of school administrators and teachers’ leadership, and 12 indicators of knowledge exchange between members. 2)
    The structural model of being a professional learning community in schools under the Office of Nakhon Phanom Primary Education Service Area 2 had a goodness-of-fit with the empirical data as confirmed by Chi-square value of 87.70 with statistical significance, df = 89, p-value = 0.52, x2 / df = 0.99, GFI = 0.98, AGFI = 0.96, RMSEA = 0.00, CN = 708.20, which was in accordance with the set hypothesis. Factor loadings of each main component can be arranged in descending order as follows: leadership of school administrators and teachers (.99), knowledge exchange between members (.96), shared vision (.95), organizational culture (.95), and teamwork (.91).

    Download Full Paper: