Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

The Faces of Teens: The Exhibition of Multiple-identity in Social Media
.

[เปิดดู 384 ครั้ง]

Bhubate Samutachak , Kullatip Satararuji and Reena Tadee

  • บทคัดย่อ
  •      บทความวิจัยนี้ใช้กรอบทฤษฏีอัตลักษณ์ทางสังคมเพื่อศึกษาการสร้างพหุอัตลักษณ์ของวัยรุ่นไทยในพื้นที่สื่อสังคม แม้ว่าพฤติกรรมโดยทั่วไปของวัยรุ่นแต่ละคนไม่ว่าจะเป็นพฤติกรรมระหว่างบุคคลไปจนถึงพฤติกรรมระหว่างกลุ่มจะยังคงไม่เปลี่ยนแปลงระหว่างพื้นที่ออนไลน์และพื้นที่ออฟไลน์ บทความวิจัยนี้มีสมมติฐานว่าสื่อสังคมเปิดพื้นที่ที่เอื้อให้ผู้ใช้สามารถสร้างอัตลักษณ์ที่หลากหลาย และสามารถช่วยจัดการอัตลักษณ์อันหลากหลายเหล่านั้น เนื่องจากมีช่องทางต่างๆ มากมายให้ผู้ใช้สื่อสังคมเลือกใช้ได้อย่างเสรี วัยรุ่นสามารถใช้สื่อสังคมได้อย่างซับซ้อนจนสามารถสร้างพหุอัตลักษณ์ขึ้นมาได้ งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพเก็บข้อมูลด้วยเทคนิคการสนทนากลุ่ม 16 กลุ่ม มีผู้เข้าร่วมเป็นวัยรุ่นอายุ 16-18 ปี จำนวน 101 คน ผลวิจัยพบว่าวัยรุ่นการพัฒนาอัตลักษณ์ของวัยรุ่นมักได้รับอิทธิพลจากผู้มีอิทธิพลทางความคิดในโลกสื่อสังคมหรือที่เรียกว่า เน็ตไอดอลและวัยรุ่นมีแนวโน้มที่จะแสดงอัตลักษณ์ที่แตกต่างกันในแต่ละช่องทางของสื่อสังคมเพื่อลดการเป็นบุคคลชายขอบภายในกลุ่ม ในขณะที่การทำเช่นนี้เป็นบางครั้งทำให้วัยรุ่นรู้สึกเติมเต็มในสิ่งที่ต้องการแต่บางครั้งนำไปสู่ความคับข้องใจและความขัดแย้งในตัวเอง

  • Abstract
  •       Based on the social identity theory this paper investigates the development of multiple-identity of Thai teens engaging in social media. Although the range of behaviors from interpersonal to intergroup remains unchanged in both online and offline spheres, this article hypothesizes that social media offers more options for individuals to manage the development and the deployment of their identities. Hidden within the unfathomed and far-reaching space of social media are myriad of fragmented channels in which one can freely choose. Engagement in social media therefore has become more complicated and leads to the development of complexive social identity and multiple-identity of teenagers. This qualitative research collected data through sixteen focus group sessions with 101 participants, aged 16-18 years old. Findings from this study reveal that online contents delivered by influencers, so called net idol, induce teems’ characters and identities. Teens also tend to exhibit different identities in different social media platforms mainly to de-marginalize one-self among the members. While the exhibition of multiple-identity can be one’s personal fulfillment, inner frustrations are controversial.

     

     

    Download Full Paper : Click here

    Download Full Paper: