Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ


[เปิดดู 198 ครั้ง]

กาญจนา คิง วาโร เพ็งสวัสดิ์ และศิวนาถ ไชยมาศ

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาหลักสูตรเพื่อเสริมสร้างค่านิยมความมีวินัย และความซื่อสัตย์ 2) เปรียบเทียบความรู้ความเข้าใจด้านความมีวินัย
    และความซื่อสัตย์ ของนักเรียน ระหว่างก่อนและหลังการเรียนรู้ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหลักสูตรเพื่อเสริมสร้างค่านิยม ความมีวินัย และ
    ความซื่อสัตย์ การดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 4 ระยะคือ  ระยะที่ 1  การกำหนดจุดมุ่งหมาย ระยะที่ 2 การจัดเนื้อหาสาระของหลักสูตร ระยะที่ 3 การนำหลักสูตรไปใช้
    ระยะที่ 4 การประเมินและปรับปรุงหลักสูตร กลุ่มเป้าหมาย ทั้งหมด 64 คน คือ ครู จำนวน 30 คน และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/4 โรงเรียนมัธยมศึกษาเทศบาล 3
    “ยุติธรรมวิทยา” สังกัดสำนักการศึกษา เทศบาลนครสกลนคร อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร ประจำปีการศึกษา 2560 จำนวน 34 คนได้มาโดยการคัดเลือกห้องเรียน
    เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบทดสอบความรู้ ความเข้าใจ และแบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย
    ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบที (t-test for dependent samples)
        ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการพัฒนาหลักสูตรเพื่อเสริมสร้างค่านิยมความมีวินัย และความซื่อสัตย์ ได้องค์ประกอบ  4 องค์ประกอบ ได้แก่ (1) จุดมุ่งหมาย (2) เนื้อหาสาระ
    (3) กระบวนการเรียนรู้ใช้กรณีศึกษาการเน้นการเรียนรู้จากตัวแบบและรูปแบบที่ดี และ (4) การวัดและประเมินผล 2) ผลการเปรียบเทียบความรู้ ความเข้าใจด้านความมีวินัย
    และความซื่อสัตย์ ของนักเรียน หลังเรียนสูงกว่าก่อนการเรียนรู้ตามหลักสูตรอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหลักสูตรเพื่อเสริมสร้าง
    ค่านิยมความมีวินัย และความซื่อสัตย์อยู่ในระดับมากที่สุด

     

  • Abstract
  •        The objectives of this study were: 1) to develop a curriculum for enhancing the values of discipline and integrity, 2) to compare knowledge
     and understanding of discipline and integrity among the students between before and after learning the curriculum for enhancing the values 
    of discipline and integrity, and 3) to examine students’ satisfaction with the curriculum for enhancing the values of discipline and integrity.
     The study was divided into 4 phases: phase 1 – determining the objectives, phase 2 – organizing the curriculum content, 
    phase 3 – implementing the curriculum, phase 4 – evaluating and improving the curriculum. A target group were totaling 64 people as 
    selected 30 teachers and 34 second year secondary school students who studied in room 4 at Municipal Secondary School 3 “Yutithamwithaya” 
    under the Office of Education, Sakon Nakhon City Municipality, Mueang district, Sakon Nakhon province in academic year 2017, who were discipline 
    issues and honesty especially the assigned work. The instruments employed in this study consisted of : the students’ knowledge and understanding 
    and  a Students’ satisfaction. Statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation and t-test for dependent samples.
        Findings of the study revealed the following: 1) Developing a curriculum to enhance the values of discipline and integrity obtained
     4 components as follows: (1) objectives, (2) content, (3) learning process uses case studies to highlight learning styles and patterns, and
    (4) measurement and evaluation. 2) The students’ knowledge and understanding of disciple and integrity found that their knowledge and 
    understanding after learning was significantly higher than that before learning at the .05 level. 3) Students’ satisfaction with the curriculum 
    for enhancing the values of discipline and integrity was at the highest level.

    Download Full Paper: