Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การศึกษาปัจจัยด้านการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการทำงาน ของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 17 จังหวัดจันทบุรี
A Study of Administrative Factors of School Directors Affecting Teacher’s Level of Work Motivation under the Chanthaburi Secondary Education Service Area Office 17

[เปิดดู 247 ครั้ง]

ปาณิสา สารสิทธิ์ ภัคณัฏฐ์ สมพงษ์ธรรม และ ประยูร อิ่มสวาสดิ์

  • บทคัดย่อ
  •    การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา 2) ศึกษาระดับแรงจูงใจในการทำงานของครู 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา ทักษะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษา และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา กับแรงจูงใจในการทำงานของครู 4) สร้างสมการพยากรณ์แรงจูงใจในการทำงานของครู จากปัจจัยภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ทักษะการบริหาร และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 17 จังหวัดจันทบุรี ปีการศึกษา 2560 จำนวน 278 คน  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า แบ่งออกเป็น 5 ระดับ จำนวน 74 ข้อ ค่าอำนาจจำแนกของแบบสอบถามรายข้อ มีค่าระหว่าง 0.48  ถึง 0.90 และมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ .99 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และสมการถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน
        ผลการวิจัยพบว่า 1) ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ทักษะการบริหาร และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2) แรงจูงใจในการทำงานของครู โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ทักษะการบริหาร และการใช้อำนาจของผู้บริหารสถานศึกษา กับแรงจูงใจในการทำงานของครู มีความสัมพันธ์กันในระดับค่อนข้างสูง 4) ปัจจัยที่พยากรณ์แรงจูงใจในการทำงานของครู มี 7 ตัวแปร โดยมีอำนาจพยากรณ์ร้อยละ 83.2 สามารถสร้างสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ ดังนี้

         = 0.581 + 0.100(X9) + 0.173(X16) + 0.146(X14) + 0.116(X17) + 0.132(X4) + 0.126(X15) + 0.069(X11)

    หรือสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน

          = 0.113(Z9) + 0.217(Z16) + 0.171(Z14) + 0.136(Z17) + 0.155(Z4) + 0.159(Z15) + 0.087(Z11)

  • Abstract
  •       The purposes of this study were to investigate: 1) level of the administrative factors, 2) the teacher's level of work motivation, 3) relationship between administrative factors and teacher's level of work motivation and 4) administrative factors affecting teacher's level of work motivation under the Chanthaburi Secondary Education Service Area Office 17. A sample of study was 278 teachers who were affiliated to the Chanthaburi Secondary Education Service Area Office 17. The instruments used was a 5-rating scale questionnaire whose items of Transformational Leadership, Administrative Skills, Administrator’s used of Power and Teacher's Level of Work Motivation  had discrimination power values ranging between 0.48 and 0.90. Statistics used in data analysis were mean, standard deviation, Pearson’s product moment correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis.

          The findings disclosed as follows: 1) The school administrator’s Transformational leadership, Administrative skills and Administrator’s used of power in total and each factor were at a high level. 2) The teacher's level of work motivation under the Chanthaburi Secondary Education Service Area Office 17 in total and each factor were at a high level. 3) The school administrator’s Transformational leadership, Administrative skills and Administrator’s used of power and the teacher’s performance motivation mostly factor were relation at .05 which strong level 4) The factors that could predict the teacher's level of work motivation included 7 variables. The value of predictive power was 83.20% as shown by predictive equation in form of raw scores:

           = 0.581 + 0.100(X9) + 0.173(X16) + 0.146(X14) + 0.116(X17) + 0.132(X4) + 0.126(X15) + 0.069(X11)

    While the predictive equation in form of standard scores was:

           = 0.113(Z9) + 0.217(Z16) + 0.171(Z14) + 0.136(Z17) + 0.155(Z4) + 0.159(Z15) + 0.087(Z11)

    Download Full Paper: