Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

รูปแบบการพัฒนาเศรษฐกิจของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผู้เลี้ยงไก่งวง บ้านคำเกิ้ม ตำบลอาจสามารถ อำเภอเมือง จังหวัดนครพนม
The Economics Development Pattern of the Turkey Raising of Community Enterprise Groups in Bankhamkerm, Thambon At-samart, Amphoe Muang, Nakhon Phanom Province

[เปิดดู 418 ครั้ง]

กรรณิกา สิงห์ศรี และ เนียน คำมุลตรี

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการจัดการการผลิตและการตลาดของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผู้เลี้ยงไก่งวงบ้านคำเกิ้ม ตำบลอาจสามารถ อำเภอเมือง จังหวัดนครพนม 2) ศึกษาศักยภาพของธุรกิจชุมชนกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผู้เลี้ยงไก่งวง บ้านคำเกิ้ม ตำบลอาจสามารถ อำเภอเมือง จังหวัดนครพนม และ 3) เพื่อสร้างรูปแบบการพัฒนาเศรษฐกิจของธุรกิจชุมชนกลุ่มวิสาหกิจชุมชนด้านการเลี้ยงไก่งวง บ้านคำเกิ้ม ตำบลอาจสามารถ อำเภอเมือง จังหวัดนครพนม ใช้ประชากร 2 กลุ่ม คือ คณะกรรมการกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผู้เลี้ยงไก่งวง จำนวน 28 คน และประชากรกลุ่มผู้นำชุมชน จำนวน 20 คน ซึ่งทั้งสองกลุ่มใช้วิธีเลือกแบบเจาะจงและเป็นบุคคลสำคัญในการให้ข้อมูล ผู้วิจัยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ใช้ผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน ในการตรวจสอบแบบสอบถามและนำไปทดลองกับกลุ่มที่ไม่ใช่กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 30 คน ได้ค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.95 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การแจกแจงความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ มาตราส่วนประมาณค่า และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
        ผลการวิจัยพบว่า 1) กลุ่มผู้เลี้ยงไก่งวงมีความรู้ด้านการจัดการผลิตที่ดี (µ = 4.01) แต่ขาดความรู้ด้านการจัดการการตลาดที่ดี โดยเฉพาะช่องทางการจำหน่าย (µ = 3.26) 2) มีศักยภาพด้านการผลิตในชุมชน (µ=3.34) มีศักยภาพด้านการขายผลผลิต (µ=3.27) ศักยภาพที่ก่อให้เกิดค่าจ้าง ค่าเช่า และกำไรของชุมชน (µ=3.27) และศักยภาพด้านการซื้อและการบริโภคของชุมชน (µ=3.10) ในระดับปานกลาง และ 3) มีรูปแบบการพัฒนาเศรษฐกิจ ดังนี้ (1) กลุ่มควรได้รับการอบรมเพื่อพัฒนาการจัดระบบการบริหารจัดการด้านการเงิน (2) กลุ่มควรได้รับการอบรมการบริหารจัดการด้านการตลาดและมีพี่เลี้ยง     ที่เชี่ยวชาญทางด้านการตลาดมาให้คำแนะนำวางแผนการตลาดให้กับกลุ่ม (3) ผู้นำกลุ่มควรจัดเสวนาประชาคมประชาชนทั้งหมดในหมู่บ้านคำเกิ้มเพื่อให้ทราบความต้องการของชุมชนและส่งเสริมสนับสนุนความต้องการนั้น (4) กลุ่มควรระดมทุนจากประชาชนในหมู่บ้านคำเกิ้มหรือการกู้ยืมจากสถาบันการเงินที่จ่ายดอกเบี้ยในอัตราที่ต่ำ (5) ภาครัฐที่มีหน้าที่เกี่ยวข้องจัดสรรงบประมาณเพื่อจัดงานเทศกาลกินไก่งวงประจำปีอย่างน้อยปีละ 1 ครั้งในจังหวัดนครพนม (6) ควรเพิ่มการประชาสัมพันธ์ร้านอาหารคำเกิ้ม ลาบไก่งวง และผลิตภัณฑ์แปรรูปของกลุ่ม ให้ผู้บริโภคทั้งในจังหวัดและนักท่องเที่ยวได้รับรู้ถึงการเป็นหนึ่งในของดีเมืองนครพนม (7) กลุ่มต้องการสร้างแฟรนไชส์ ร้านอาหารคำเกิ้ม ลาบไก่งวง

  • Abstract
  •     The purpose of this research were (1) to study the production management and marketing of turkey raising community business, community enterprise in Bankhamkerm ,Thambon At-samart, Amphoe Muang, Nakhon Phanom Province, (2) to study the potentiality of turkey raising community business, community enterprise in Bankhamkerm ,Thambon At-samart, Amphoe Muang, Nakhon Phanom Province, and (3) to create economics development pattern of turkey raising community business, community enterprise in Bankhamkerm, Thambon At-samart, Amphoe Muang, Nakhon Phanom Province.  Two groups of population types were used in the study. One was the 28 turkey raising  community enterprise board . The other was 20 community leaders. Purposive Sampling Approach was conducted to get the two groups. Both groups included key persons who provided the information necessary for the study. Community public  hearing  and focus group meeting  was organized to collect the information  and reach the conclusion of the approach of the Community Economics Development  Pattern. The researcher used the questionnaire (reviewed and corrected by three experts) as a tool for data collection. Then the questionnaire was used in the experiment with 30 non – sample subjects and resulted in the reliability Alpha Coefficient by Cronbach Alpha method of 0.95.
        The finding shows that (1) the turkey raising group are good knowledgeable about production management (µ = 4.01) but not knowledgeable about marketing especially distribution channel (µ = 3.26). (2) The group have production potential (µ=3.34), have sold product potential (µ=3.27), have potential of wage, rent and profit of group (µ=3.27) and have potential of buying and community consumption (µ=3.10) in moderate. (3) There are some economics development pattern as follows: 1) The group should be trained and educated to develop financial management systems. 2) The group should be trained and educated in marketing management and should have mentors who are specialized in the field to assist and instruct them to do the marketing plans. 3) There should be community public meeting by the leaders to gather the problems and needs of the members to promote their needs for sustainable development. 4) The group should be encouraged to raise fund or make a low interest loans from financial institution. 5) The budget for promoting the turkey consumption annual festival should be allocated by government sectors to Nakhon Phanom Provincial Administration Organization at least once a year. 6) Should have more promotion of Khamkerm Restaurant, Lap Kai-nguong and other processed products of group from turkey for Nakhon Phanom provincial and tourists to know one of the goods of Nakhon Phanom province. 7) The group wants to create Lap Kai-nguong franchise of Ban Khamkerm Restaurant

    Download Full Paper: