Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

นวัตกรรมการจัดการของสายการบินไทยแอร์เอเชีย
Management Innovations of Thai AirAsia

[เปิดดู 143 ครั้ง]

ลตวรรณ์ ชยมงคล และ ไชยนันท์ ปัญญาศิริ

  • บทคัดย่อ
  •       ปัจจุบันธุรกิจสายการบินต้นทุนต่ำถือเป็นปัจจัยที่มีความสำคัญและจำเป็นต่อการรองรับการคมนาคม  ทั้งภายในประเทศไทยและระหว่างประเทศ เนื่องจากมีรูปแบบการดำเนินงานที่สอดคล้องกับความต้องการประชากรและธุรกิจการท่องเที่ยว จึงส่งผลให้การแข่งขันของสายการบินต้นทุนต่ำหลายราย สายการบินไทยแอร์เอเชียถือเป็นผู้นำในธุรกิจและมีส่วนแบ่งทางการตลาดจำนวนมากที่สุดของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย บทความนี้จึงนำเสนอนวัตกรรมทางการจัดการต่างๆ ของสายการบินไทยแอร์เอเชียที่ส่งผลต่อการจัดการต้นทุนในการดำเนินงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยการรวบรวมข้อมูลต่างๆ ทั้งจากการสัมภาษณ์นักวิชาการ ผู้บริหารของสายการบินไทยแอร์เอเชียและองค์กรต่างๆ และจากทฤษฎีทางวิชาการเรื่องนวัตกรรมการจัดการ อันได้แก่ นวัตกรรมการรวมกลุ่มแบบโฮลดิ้ง นวัตกรรมการบริหารตราสินค้า นวัตกรรมการจัดการรายได้ และนวัตกรรมทางเทคโนโลยี รวมถึงการจัดการนวัตกรรมที่มีประสิทธิภาพของสายการบินไทยแอร์เอเชียอีกด้วย

  • Abstract
  •    At present, the low cost airline business is a factor that is important and necessary to support communication both within Thailand and between countries. Because it is formed in line with the needs of the population and tourism business, therefore it results in the competition of several low cost airlines. Thai AirAsia is a leader in the business and has the largest market share of low cost airlines in Thailand. This article intends to present various management innovations of Thai AirAsia that affect the management of operating costs efficiently through the collection of data from both interviewing with academicians, administrators of Thai AirAsia and organizations, and reviewing academic theories on management innovations which include integrated holding group innovation, brand management innovation, earning-income innovation, and technological innovation, as well as efficient innovation of Thai AirAsia.

    Download Full Paper: