Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนารูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้สำหรับครู ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร
Model Development for Enhancing Competency in Measurement and Evaluation of Learning for Teachers in Schools under the Municipality of Sakon Nakhon City

[เปิดดู 136 ครั้ง]

ณัฐฌา ไกยะฝ่าย วัลนิกา ฉลากบาง และ วันเพ็ญ นันทะศรี

  • บทคัดย่อ
  •       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ พัฒนารูปแบบและตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้สำหรับครูในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การพัฒนารูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้สำหรับครูในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร ประกอบด้วย (1) ศึกษาแนวคิด ทฤษฎี และเอกสารงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง (2) นำร่างรูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ไปให้ผู้ทรงคุณวุฒิ 5 คนประเมิน และระยะที่ 2 การตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เป็น ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร  ปีการศึกษา 2560 จำนวน 108 คน ซึ่งได้มาด้วยการสุ่มแบบแบ่งชั้นแบบไม่เป็นสัดส่วน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่าง 0.80 – 1.00 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.23 – 0.85 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.97 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
       ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้สำหรับครูในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ คือ (1) ปัจจัยที่เอื้อต่อความสำเร็จในการเสริมสร้างสมรรถนะของครู ประกอบด้วย 5 ปัจจัย คือ (1.1) การสนับสนุนจากหน่วยงานต้นสังกัด (1.2) ภาวะผู้นำของผู้บริหาร (1.3) ความพร้อมและความมุ่งมั่นในการพัฒนาตนเองของครู (1.4) การนิเทศของผู้บริหารสถานศึกษา และ(1.5) ความเชี่ยวชาญของวิทยากร  (2) ขอบข่ายสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ มี 3 ด้าน คือ (2.1) ด้านการวัดและประเมินผลตามสภาพจริง (2.2) ด้านการนำผลการประเมินไปใช้ปรับปรุงการจัดการเรียนรู้และหลักสูตร และ (2.3) ด้านการสร้างและหาคุณภาพเครื่องมือวัดผลการเรียนรู้ (3) กระบวนการเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ มี 4 ขั้น คือ  (3.1) ขั้นการสำรวจความต้องการ (3.2) ขั้นการวางแผนกำหนดเป้าหมาย (3.3) ขั้นการดำเนินการเสริมสร้าง จำแนกเป็นการเสริมสร้างโดยองค์กร และการเสริมสร้างโดยตนเอง และ (3.4) ขั้นการประเมินผล (4) ผลการเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ประกอบด้วย (4.1) ครูมีความรู้ความเข้าใจในการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ (4.2) ครูมีทักษะในการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ และ (4.3) ครูมีเจตคติที่ดีต่อการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ 2) รูปแบบเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้สำหรับครูในโรงเรียนสังกัดเทศบาลนครสกลนคร มีความเหมาะสมโดยรวมในระดับมาก ( = 4.28, S.D. = 0.45)

  • Abstract
  •       objectives of this study were to develop a model and verify its appropriateness for enhancing competency in measurement and evaluation of learning for teachers in schools under the Municipality of SaKon Nakhon City. The study was conducted in 2 phases. Phase 1: development of a model for enhancing competency in measurement and evaluation of learning for teachers in schools under the Municipality of Sakon Nakhon City comprising: (1) study of relevant concepts, theories, documents and research, (2) assessment of the developed model for enhancing competency in measurement and evaluation of learning by 5 experts. Phase 2: verification of the appropriateness of developed model. The sample used was school administrators and teachers at schools under the Municipality of Sakon Nakhon City in academic year 2017 totaling 108 people who were selected by disproportionate stratified random sampling. The tool used in data collection was a 5-level rating scale questionnaire whose IOC indexes ranged between 0.80 and-1.00, discrimination power values ranged between 0.23 and-0.85, and entire reliability coefficient was 0.97. Statistics used in data analysis were mean and standard deviation.Findings of the study revealed as follows. 1) The model for enhancing competency in measurement and evaluation of learning for teachers under the Municipality of Sakon Nakhon City comprises 4 components, namely: (1) 5 factors contributing to success in enhancing competency of teachers: (1.1) support from original affiliation, (1.2) school administrator’s leadership, (1.3) readiness and commitment to self-development of teachers, (1.4) supervision of school administrator, and (1.5) expertise of lecturer; (2) a scope of competency in measurement and evaluation of learning comprising 3 aspects: (2.1) authentic measurement and evaluation, (2.2) implementation of evaluation results to improve the learning management and curriculum, and (2.3) creating learning evaluation tools and finding their quality;(3) procedure for enhancing competency in measurement and evaluation of learning comprising 4 steps: (3.1) needs survey, (3.2) planning and targeting, (3.3) enhancing procedure as classified into enhancing by organization and enhancing by self, and (3.4) evaluation; (4) results of enhancing competency in measurement and evaluation of learning comprising: (4.1) teachers having knowledge and understanding in measurement and evaluation of learning, (4.2) teachers having skills in measurement and evaluation of learning, and (4.3) teachers having good attitude towards measurement and evaluation of learning. 2) The model for enhancing competency in measurement and evaluation of learning for teachers in schools under the Municipality of Sakon Nakhon City as a whole was appropriate at high level (  = 4.28, S.D. = 0.45)

    Download Full Paper: