Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
การพัฒนาบทเรียนแบบผสมผสานวิชาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิ |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบทเรียนแบบผสมผสานวิชาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศ เพื่อการศึกษา สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการใช้บทเรียนแบบผสมผสาน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการเรียนด้วยบทเรียนแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 30 คน ซึ่งใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ 1) บทเรียนแบบผสมผสาน 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน จำนวน 1 ฉบับ จำนวน 40 ข้อมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.74 และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจ ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ตรวจสอบการใช้ภาษาและความสอดคล้องโดยใช้ค่า IOC สถิติที่ใช้ได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้การทดสอบที (t-test Dependent Sample) |
This research aimed: 1) to develop a blended learning lesson on the innovative media and information technology for education course, Chaiyaphum Rajabhat University for bachelor’s degree students, Chaiyaphum Rajabhat University based on the efficiency criterion of 80/80, 2) to compare the learning achievement between before and after the implementation of the blended learning lesson, and 3) to examine students’ satisfaction with learning using the blended learning lesson. A sample used was 30 undergraduate students, Faculty of Education, Chaiyaphum Rajabhat University in the second semester of academic year 2016, as selected by simple random sampling. The tools used were: 1) a blended learning lesson, 2) a 40-item test of learning achievement which had the entire reliability coefficient of 0.74, and 3) a satisfaction assessment form with a 5 point rating scale. The language usage and consistency were checked using the IOC technique. Statistics used were percentage, mean, standard deviation, and hypothesis t-test for dependent samples. |
Download Full Paper: |