Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาบทเรียนแบบผสมผสานวิชาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการศึกษา คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิ
A Development of Blended Learning Lesson on the Innovative Media and Information Technology for Education Course, Faculty of Education, Chaiyaphum Rajabhat University

[เปิดดู 147 ครั้ง]

ลักขณา สุกใส กนกอร โคตรผาบ และ ฤทธิชัย ผานาค

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบทเรียนแบบผสมผสานวิชาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศ เพื่อการศึกษา สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการใช้บทเรียนแบบผสมผสาน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการเรียนด้วยบทเรียนแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 30 คน ซึ่งใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ 1) บทเรียนแบบผสมผสาน 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน จำนวน 1 ฉบับ จำนวน 40 ข้อมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.74 และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจ ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ตรวจสอบการใช้ภาษาและความสอดคล้องโดยใช้ค่า IOC สถิติที่ใช้ได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้การทดสอบที (t-test Dependent Sample)
         ผลการวิจัยพบว่า 1) ประสิทธิภาพของบทเรียนแบบผสมผสานวิชาสื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศ เพื่อการศึกษาสำหรับนักศึกษาปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏชัยภูมิ เท่ากับ 81.25/84.25 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้      2) คะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนแบบผสมผสาน สูงกว่าคะแนนทดสอบก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักศึกษามีความพึงพอใจต่อการเรียนโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.20 S.D. = 0.88)

  • Abstract
  •      This research aimed: 1) to develop a blended learning lesson on the innovative media and information technology for education course, Chaiyaphum Rajabhat University for bachelor’s degree students, Chaiyaphum Rajabhat University based on the efficiency criterion of 80/80, 2) to compare the learning achievement between before and after the implementation of the blended learning lesson, and  3) to examine students’ satisfaction with learning using the blended learning lesson. A sample used was 30 undergraduate students, Faculty of Education, Chaiyaphum Rajabhat University in the second semester of academic year 2016, as selected by simple random sampling. The tools used were: 1) a blended learning lesson, 2) a 40-item test of learning achievement which had the entire reliability coefficient of 0.74, and               3) a satisfaction assessment form with a 5 point rating scale. The language usage and consistency were checked using the IOC technique. Statistics used were percentage, mean, standard deviation, and hypothesis t-test for dependent samples.
         Findings of the study were as follows: 1) the efficiency index of the blended learning lesson on the innovative media and information technology for education course for undergraduate students, Chaiyaphum Rajabhat University was 81.25/84.25, which met the set criterion; 20 the learning achievement after implementing the blended learning lesson was significantly higher than that before the treatment at the .05 level; 3) students were satisfied with learning as a whole at high level ( = 4.20 S.D. = 0.88).

    Download Full Paper: