Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลหลักสูตร ประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู
A Causal Relationship Model of Factors Influencing the Effectiveness of the Graduate Diploma Program in Teaching Profession

[เปิดดู 130 ครั้ง]

จรูญเกียรติ พงศ์กุลศร สารัชต์ วิเศษหลง และ มิลินท์ เจริญชนม์

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาและตรวจสอบรูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผล หลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู ที่พัฒนาขึ้นกับข้อมูลเชิงประจักษ์ การวิจัยแบ่งเป็นสองระยะ ระยะที่หนึ่ง การกำหนดกรอบแนวคิดการวิจัย โดยการศึกษาเอกสาร งานวิจัยที่เกี่ยวข้อง และการสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ ระยะที่สองเป็นการตรวจสอบสมมติฐานการวิจัย โดยใช้แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า  มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.96 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู รวมทั้งสิ้น 312 คน ใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้โปรแกรมลิสเรล ในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างรูปแบบเชิงสมมติฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์
        ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู ประกอบด้วย สมรรถนะสถาบัน  คุณลักษณะอาจารย์ คุณลักษณะนักศึกษา และสภาพแวดล้อม และรูปแบบที่พัฒนาขึ้นมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยพิจารณาจากค่า cเท่ากับ 113.49 ค่า df เท่ากับ 68  ค่า P-value เท่ากับ 0.00 ค่า GFI เท่ากับ 0.95 ค่า AGFI เท่ากับ 0.92 และค่า RMSEA เท่ากับ 0.40 โดยปัจจัยคุณลักษณะนักศึกษามีอิทธิพลทางตรงอย่างมีนัยสำคัญต่อประสิทธิผลหลักสูตรมากที่สุด รองลงมาคือคุณลักษณะอาจารย์  ส่วนปัจจัยที่ส่งผลทางอ้อมอย่างมีนัยสำคัญต่อประสิทธิผลหลักสูตรมากที่สุด คือ สมรรถนะของสถาบัน ตัวแปรทั้งหมดในรูปแบบที่พัฒนาขึ้นสามารถอธิบายความแปรปรวนของประสิทธิผลหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู ได้ร้อยละ 59

  • Abstract
  •     This research aimed to develop and verify a causal relationship model of factors influencing the  effectiveness of the graduate diploma program in teaching profession with the empirical data. The study was conducted in 2 phases. Phase 1 – defining the research concept framework by study of relevant  documents and research and focus group discussion of specialists. Phase 2 – testing the research hypothesis. A rating scale questionnaire was used as the instrument for data collection, which had the entire reliability coefficient of 0.96. A sample used included 312 students of the graduate diploma program in teaching profession, being obtained by stratified random sampling. Statistics used for analyzing data were frequency, percentage, mean, standard deviation, and LISREL program in a confirmatory factor analysis and an examination of congruence between the hypothetical model and the empirical data.Findings of the research were as follows. The causal relationship model of factors influencing the effectiveness of the Graduate Diploma Program in Teaching Profession comprised institutional competency, lecturer characteristics, student characteristics and the environment. The developed model had goodness of fit with the empirical data by considering from c2=113.49, df =  68, P-value = 0.00, GFI = 0.95, AGFI = 0.92, and RMSEA = 0.40. The factor of student characteristics had the most significant direct influence on the effectiveness of the graduate diploma program, followed by the factor of lecturer characteristics. The factor that had the most significant indirect influence on the effectiveness of the program was institutional competency. All the variables in the developed model could explain 59 percent of the variance of the effectiveness of the graduate diploma program in teaching profession.

    Download Full Paper: