Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการ โรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน ในจังหวัดสมุทรปราการ
The Marketing Mix That Affects the Selection of Private Hospital Services of the Inpatients in Samut Prakan Province

[เปิดดู 155 ครั้ง]

ปัญจพล เหล่าทา ฉัตรชัย ลอยฤทธิวุฒิไกร และ เสาวภา มีถาวรกุล

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ส่วนประสมการตลาดที่มีต่อการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน  ในจังหวัดสมุทรปราการ 2) เหตุผลของการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน ในจังหวัดสมุทรปราการ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับเหตุผลการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน ในจังหวัดสมุทรปราการ และ 4) ความสัมพันธ์ระหว่างส่วนประสมการตลาดกับเหตุผลการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน ในจังหวัดสมุทรปราการ  การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรคือ ชาวไทยที่มาเข้ารับบริการประเภทผู้ป่วยในของโรงพยาบาลเอกชน ในจังหวัดสมุทรปราการ ที่ไม่ทราบจำนวนผู้ป่วยที่แน่นอน กำหนดขนาดตัวอย่างโดยใช้ความเชื่อมั่นร้อยละ 95 จำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างอย่างง่ายแบบมีสัดส่วน เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบค่าไคสแควร์ และ ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน
         ผลการวิจัยพบว่า 1) ส่วนประสมการตลาดที่มีต่อการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยในภาพรวมอยู่ในระดับมาก  เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านผลิตภัณฑ์บริการ และค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านการส่งเสริมการตลาด 2) เหตุผลการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
    เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน ค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ความรู้สึกมั่นใจว่าจะได้รับการรักษาอาการเจ็บป่วยที่จะได้รับให้หายหรือทุเลาลงจากการเข้ารับบริการจากแพทย์และพยาบาล ค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ มีความรวดเร็วในการให้การบริการ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับเหตุผลการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของผู้ป่วยใน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลด้านระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และสิทธิในการรักษาพยาบาล มีความสัมพันธ์กับเหตุผลการเลือกใช้บริการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  4) ความสัมพันธ์ระหว่างส่วนประสมการตลาดกับเหตุผลการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนของ    ผู้ป่วยใน มีความสัมพันธ์ในทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยพบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ บุคลากร/ผู้ให้บริการ และด้านกระบวนการให้บริการ มีความสัมพันธ์ในระดับมาก ด้านความคุ้มค่าของราคา ลักษณะทางกายภาพ และด้านสถานที่มีความสัมพันธ์ในระดับปานกลาง ด้านการส่งเสริมการตลาดมีความสัมพันธ์ในระดับน้อยที่สุด

  • Abstract
  •      The objectives of this research were to study: 1) the marketing mix that affects the selection of private hospital services in Samut Prakan province, 2) the reasons for choosing to use private hospital services of the inpatients in Samut Prakan province, 3) the relationship between personal factors and the reasons for choosing to use private hospital services of the inpatients in Samut Prakan province, and 4) the relationship between the marketing mix and the reasons for choosing to use private hospital services of the inpatients in Samut Prakan province. This study is a survey research. The population was Thai people who came to receive inpatient services at private hospitals in Samut Prakan province, whose exact number was infinite. The sample size was determined by the confidence of 95 percent of 400 people and the sample was selected by convenience sampling. The tool used was a questionnaire. Data analysis was done using descriptive statistics of frequency, percentage, mean, and standard deviation. Inferential statistics used were Chi-square test and Pearson product moment correlation coefficient.
         Findings of the study were as follows. 1) The overall marketing mix that affected the selection of private hospital services of the inpatients was at high level. When considering each aspect, the aspect that gained the highest mean score was of service products and the lowest mean score was of marketing promotion. 2) The reasons for choosing to use private hospital services of the inpatients were, on the whole, at the highest level. When considering each aspect, the aspect that gained the highest mean score was of feeling confident that ailments will be cured or alleviated from getting medical and nursing services, and the lowest mean score was of being quick in service. 3) In relation to the relationship between personal factors and the reasons for choosing to use private hospital services of the inpatients, it was found that their personal factors in educational attainment, average income per month, and the right to medical treatment were significantly related to the reasons for choosing to use the service at the .05 level. 4) The marketing mix and the reasons for choosing to use the private hospital of the inpatients were positively correlated with statistical significance at the .05 level. The marketing mix in the aspects of products, personnel/service providers, and service procedure gained a high level of the relationship, while the aspects of value for money, physical appearance, and location gained a moderate level; and the aspect of marketing promotion gained the lowest level of the relationship

    Download Full Paper: