Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

Factors Influencing the Success of Hotel Business in Laos
.

[เปิดดู 217 ครั้ง]

Bounyou Sisane

  • บทคัดย่อ
  •              ธุรกิจการท่องเที่ยวถูกจัดอันดับให้เป็นกลุ่มธุรกิจที่มีความสำคัญและเติบโตมากที่สุดสำหรับการพัฒนาและการเติบโตทางด้านเศรษฐกิจในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ซึ่งพบว่าจำนวนนักท่องเที่ยวมีจำนวนเพิ่มขึ้นเป็น 3.3 ล้านคนในปี 2556 ส่วนประกอบสำคัญที่ส่งผลต่อการเติบโตของธุรกิจการท่องเที่ยวได้แก่ การเป็นเจ้าบ้านที่ดี บ้านรับรองและโรงแรมที่รองรับนักท่องเที่ยว ในทศวรรษที่ผ่านมาธุรกิจบ้านรับรองและโรงแรมมีการแข่งขันที่สูงมาก ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของธุรกิจในหนึ่งทำเลอาจไม่มีความ เกี่ยวข้องกับทำเลที่ตั้งอื่นๆ เนื่องจากกลุ่มลูกค้ามีความหลากหลาย ดังนั้นงานวิจัยนี้ทำการศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อกลุ่มธุรกิจบ้านรับรอง และโรงแรมในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว วิธีการโดยใช้แบบสอบถามจะถูกนำมาใช้ในงานวิจัยนี้โดยทำการศึกษาสำหรับ กลุ่มธุรกิจบ้านรับรองและโรงแรมในเมืองหลวงเวียงจันทร์ โดยพิจารณาผลของปัจจัยต่างๆ ที่ส่งผลธุรกิจได้แก่ การดำเนินการทาง เทคนิค โครงสร้างบริษัท โดยเฉพาะอย่างยิ่งความสัมพันธ์ระหว่างโครงสร้างทางการเงิน ความร่วมมือกับภายนอก นโยบายการตลาด มุมมองด้านเทคนิค คุณภาพการบริการและมุมมองของผู้ประกอบการ ซึงผลการศึกษานี้สอดคล้องกับการศึกษาที่ผ่านมาของOttenbacher และ Melia ที่ทำการศึกษาในปี 2546 และ 2553 ตามลำดับ นอกจากนี้ปัจจัยที่มีความสำคัญอย่างมากที่ส่งผลต่อ การแข่งขันทางธุรกิจเพื่อให้เกิดผลและประโยชน์ที่ยั่งยืนสามารถนำพิจารณาได้แก่ คุณภาพของผลิตภัณฑ์ ลูกจ้าง ความพึงพอใจของ ลูกค้า ทำเลที่ตั้งและคุณภาพของโครงสร้างพื้นฐาน
     

    คำสำคัญ : ผู้ประกอบการขนาดย่อม / ปัจจัยแห่งความสำเร็จ / อุตสาหกรรมโรงแรมที่พัก / ผู้ประกอบวิสาหกิจ / การพัฒนาทางธุรกิจ

  • Abstract
  •              For economic development and growth in Lao PDR, the tourism business was ranked as one of the groups of businesses which have the most importance and growth. It was found that the number of tourists visiting Laos reached 3.3 million in 2013. The key components for deriving the tourism business growth have been being a good householder, and guesthouses and hotels available for accommodating the tourists. In the past decade, the competition between the guesthouse and hotel businesses has intensified. The success factors of the business in one location may not be relevant to other locations, since the customer groups vary greatly. Therefore, this study aimed to investigate the factors influencing the groups of guesthouse and hotel businesses in Lao PDR. A questionnaire was used with the groups of guesthouse and hotel businesses in the Vientiane capital city. Several factors that influenced the businesses were examined such as technical procedure, structure of the firm, especially the relation between the financial structures, cooperation with outside, marketing policy, technical point of view, service quality and entrepreneurs’ angle. The results of this study were consistent with Ottenbacher’s and Melia’s in 2003 and 2010 respectively. Furthermore, the considered critical factors that influenced fruitfulness and usefulness sustainably in business competition were quality of product, employees, customers’ satisfaction, location and infrastructure quality.
     

    Keywords : Small and Medium Entrepreneurship (SME) / Key Success Factors (KSF) / Hotel Industry / Entrepreneurs /Business Development

    Download Full Paper:
    Factors Influencing the Success of Hotel Business in Laos