Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การศึกษาสถานการณ์การค้าของผู้ประกอบการบริเวณ ด่านช่องจอม จังหวัดสุรินทร์
A Study of the Trade Situation of Entrepreneurs at the Chong Chom Border Crossing Point, Surin Province

[เปิดดู 131 ครั้ง]

ณัฏฐ์ธนิน เอื้อศิลป์ และ ยุทธภูมิ ขุลาหล้า

  • บทคัดย่อ
  •     วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้เพื่อศึกษา 1) ข้อมูลทั่วไปของผู้ประกอบการที่จำหน่ายสินค้าที่ผลิตในประเทศไทย       2) ข้อมูลโลจิสติกส์เบื้องต้นของสินค้าที่ผู้ประกอบการจำหน่าย 3) ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อการค้าชายแดนด่านช่องจอม 4) วิเคราะห์จุดอ่อน จุดแข็ง โอกาส และอุปสรรคของธุรกิจที่ประกอบการบริเวณด่านช่องจอม และ 5) ความสามารถในการแข่งขันของด่าน ช่องจอม การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรในการศึกษาคือ ผู้ประกอบการที่จำหน่ายสินค้าในด่านช่องจอม และจำหน่ายสินค้าที่ผลิตในประเทศ สุ่มตัวอย่างแบบทราบจำนวนประชากรขนาดเล็ก เก็บแบบสอบถามจากผู้ประกอบการจำนวนทั้งสิ้น 40 ราย ในเดือนกรกฎาคม 2559 และวิเคราะห์ผลด้วยสถิติเชิงพรรณนา

        ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้ประกอบการส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ประกอบกิจการไม่เกิน 5 ปี สินค้าที่จำหน่ายส่วนใหญ่เป็นจำพวก จักรยาน เครื่องนุ่งห่ม ของใช้ในครัว 2) การขนส่งวัตถุดิบหรือสินค้าส่วนใหญ่ใช้รถยนต์ส่วนตัว จัดเก็บไว้ที่ร้านค้า และวางขายหน้าร้านเป็นส่วนใหญ่ 3) ปัจจัยที่มีผลต่อการค้าชายแดนระดับสูง คือ การเปลี่ยนแปลงด้านการเมืองการปกครองในประเทศ กฎระเบียบต่างๆ ของภาครัฐ ความไม่สงบบริเวณชายแดน และราคาสินค้าที่เพิ่มขึ้น 4) จุดแข็งและโอกาสของธุรกิจคือ สินค้าราคาไม่แพง มีความหลากหลาย ได้รับการส่งเสริมจากภาครัฐ จุดอ่อนและอุปสรรค ได้แก่ ขาดทักษะด้านภาษา ขาดประสบการณ์ในการค้า 5) ผลการวิเคราะห์ตัวแบบเพชรซึ่งเกิดจากการรวบรวมข้อมูลทุติยภูมิและแบบสอบถาม ในเงื่อนไข       ด้านอุปสงค์ พบว่า ลูกค้าในประเทศมีความต้องการสินค้าเพิ่มขึ้น แต่ลูกค้ากัมพูชาลดลง ด้านเงื่อนไขปัจจัยการผลิตพบว่า สินค้าหลากหลาย ราคาถูก แต่ขาดการนำเทคโนโลยีมาใช้ ด้านการแข่งขันและกลยุทธ์ พบว่า มีการรวมตัวกันในธุรกิจเดียวกันแต่ก็ยังมีการแข่งขันเน้นเรื่องราคา ด้านอุตสาหกรรมที่เกี่ยวโยงและด้านรัฐบาล พบว่า มีการสนับสนุนจากรัฐบาลทั้งสองประเทศและจังหวัดสุรินทร์ได้รับการส่งเสริมให้เป็นตลาดอาเซียน แต่รัฐก็เพิ่มมาตรการจัดระเบียบการค้าชายแดน และเพิ่มอัตราภาษีนำเข้า

  • Abstract
  •  

         The objectives of this study were to investigate: 1) general data of entrepreneurs who sold products made in Thailand, 2) preliminary logistics data of products sold by entrepreneurs, 3) factors that affected the trade at the Chong Chom border crossing point, 4) SWOT analysis of entrepreneurs’ businesses at the Chong Chom border crossing point, and 5) competitiveness at the Chong Chom border crossing point. This study was a survey research, and population in the study was entrepreneurs who sold products at the Chong Chom border crossing point, especially sold domestic products. By using a small population sample size, the questionnaire data from 40 entrepreneurs were collected in July 2016. The descriptive statistics were used to analyze the results.
        The findings were as follows: 1) most entrepreneurs were females with five-year business experience or less, whose products sold were bicycles, clothes, and kitchen utensils. 2) For the logistics of products, materials and products were mostly transported by private car, stored in shops and sold in front of stores. This study found that 1) most entrepreneurs were female and with less than five year business experience. Most of the products sold were bicycles, clothing and kitchen utensils. 2) For the logistics of product, materials and products were mostly transported by private car, stored in shops and sold in front of stores. 3) The factors that affected border trade at high level were: the change of the political regime in the country, the regulations of the government, the unrest in border areas, and the prices on the rise. 4) The strengths and opportunities of businesses were the low price of products, the variety of products and the products being promoted by the government. The weaknesses and treats were a lack of language skills, and a lack of experience in trade. 5) The results of analyzing variables of the diamond model which came from collection of secondary and questionnaire data in the demand condition found that domestic customers’ demand for goods increased, while Cambodian customers decreased. As for the production factor condition, it found that there was a variety of low-price products but a lack of technology application. As for the competition and strategy, it found that there was a cartel but there was a competition in price. As for the related industries and the governments, it found that there were supports from both governments of two countries, and Surin province has been promoted to be an ASEAN market, but the government also added measures to organize the border trade and increase the import tariffs.

    Download Full Paper: