Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

รายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์กับการรู้เท่าทันสื่อมวลชน ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร
Television Shopping Programs and Media Literacy of People in Bangkok

[เปิดดู 131 ครั้ง]

สุภา พนัสบดี และ สรรเพชญ พนัสบดี

  • บทคัดย่อ
  •       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เปรียบเทียบการรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร ที่มีปัจจัยส่วนบุคคลต่างกัน และ 3) เปรียบเทียบการรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครที่มีพฤติกรรมการเปิดรับชมรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ต่างกัน กลุ่มตัวอย่างคือ ประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครที่ชมรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ จำนวน 414 คน สุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.87 สถิติที่ใช้ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ที่ระดับนัยสำคัญ .05   
         ผลวิจัยพบว่า 1) การรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร มีมิติด้านสุนทรียศาสตร์มากที่สุด รองลงมาคือมิติด้านความรู้ มิติด้านอารมณ์ และมิติด้านจริยธรรมน้อยที่สุด 2) ระดับการศึกษาต่างกันมีการรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ในมิติด้านอารมณ์และมิติด้านจริยธรรมต่างกัน 3) ประเภทสินค้าและบริการที่เปิดรับต่างกันมีการรู้เท่าทันรายการขายสินค้าตรงทางโทรทัศน์ในมิติด้านความรู้และมิติด้านจริยธรรมต่างกัน

  • Abstract
  •       The purposes of this research were to 1) study the media literacy of television shopping programs of Bangkok audiences, 2) compare the levels of media literacy of television shopping programs in Bangkok of different demographic audiences, and 3) compare the levels of media literacy of television shopping programs in Bangkok of different media exposure’s audiences. The sample size was 414 Bangkok audiences who watched television shopping programs using multistage sampling with 0.87 reliability questionnaires to obtain data. Statistic instrument such as frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, and One-Way ANOVA at .05 level of significance were applied to analyze the data.
          The results revealed that 1) the media literacy of television shopping programs of Bangkok audiences had highest levels in aesthetic, knowledge, emotional, and ethical dimensions respectively.  The levels of education of audiences significantly contributed different audiences’ media literacy of television shopping programs in emotional and ethical dimensions, and 3) the category of products and services of television shopping programs made significantly different audiences’ media literacy in knowledge and ethical dimensions.  

    Download Full Paper: