Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

อิทธิพลของชื่อเสียงองค์กรต่อความภักดีในแบรนด์
The Impact of Corporate Reputation on Brand Loyalty

[เปิดดู 168 ครั้ง]

กฤชณัท แสนทวี

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณสมบัติของชื่อเสียงองค์กรของแบรนด์สินค้าที่มีความเกี่ยวพันสูงร่วมกับสินค้าแบรนด์ที่มีความเกี่ยวพันต่ำ 2) เพื่อศึกษาความภักดีในแบรนด์ของสินค้าที่มีความเกี่ยวพันสูงและสินค้าแบรนด์ที่มีความเกี่ยวพันต่ำ 3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของคุณสมบัติชื่อเสียงองค์กรต่อความภักดีในแบรนด์สินค้าที่มีความเกี่ยวพันสูงและสินค้าแบรนด์ที่มีความเกี่ยวพันต่ำ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณจากการสำรวจด้วยแบบสอบถาม จากกลุ่มตัวอย่างในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ใช้การสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่ม ดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ จำนวน ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร่วมกับวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ

        ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยด้านชื่อเสียงองค์กร คือ การจัดการประเด็นและภาวะวิกฤต และสินค้า/ บริการที่หลากหลาย สามารถพยากรณ์ความภักดีในแบรนด์สินค้าที่มีความเกี่ยวพันสูง ประเภทเครื่องโทรศัพท์มือถือได้ ร้อยละ 23 ส่วนปัจจัยด้านชื่อเสียงองค์กร คือ การจัดการประเด็นและภาวะวิกฤต และสินค้า/ บริการที่หลากหลาย สามารถพยากรณ์ความภักดีในแบรนด์สินค้าที่มีความเกี่ยวพันต่ำประเภทซิมการ์ดเครือข่ายโทรศัพท์มือถือได้ ร้อยละ 22

    คำสำคัญ : ชื่อเสียงองค์กร ; ความภักดีในแบรนด์ ; ความเกี่ยวพันแบรนด์ 

  • Abstract
  •     These researches were aims: 1) to study the corporate reputation of brand loyalty in high-involvement product with low-involvement products 2) to study the brand loyalty in high-involvement product and low-involvement products. 3) to study the impact of corporate reputation on brand loyalty in high-involvement product and low-involvement products. The quantitative research by questionnaire was conducted from the sample consisted of 400 sampling in Bangkok by cluster random sampling. Descriptive statistics were analyzed by amount, percentage, mean and standard deviation while multiple regression analysis was analyzed for predicted factors.

        The results shown that the influencing factors of corporate reputation in high-involvement product as mobile were issue/ crisis management and wide variety of products and services best describe brand loyalty at 23 percent. On the other hand, the influencing factors of corporate reputation in low-involvement product as sim-card were issue/ crisis management and varity of products and services best describes brand loyalty at 22 percent.

    Keywords : Corporate Reputation ; Brand Loyalty ; Brand Involvement 

    Download Full Paper: