Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

รูปแบบการประเมินนักเรียนที่บกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคิดคำนวณ
An Assessment Model for the Students with Learning Disabilities In Calculation Thinking Skills

[เปิดดู 247 ครั้ง]

นพเก้า วรรณศิริ , เสนอ ภิรมจิตรผ่อง และ ศิริพันธ์ ศรีวันยงค์

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบการประเมินนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคิดคำนวณ 2) เพื่อประเมินความเหมาะสมของรูปแบบการประเมินนักเรียนที่บกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคิดคำนวณ มีการวิจัย 3 ขั้น คือ ขั้นที่ 1 ศึกษาแนวคิดทฤษฎีและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อร่างรูปแบบ ขั้นที่ 2 นำร่างรูปแบบไปสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 6 คน เพื่อสร้างรูปแบบฯ และนำไปสนทนากลุ่มกับครูผู้สอนนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคิดคำนวณ ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 12 คน เพื่อพัฒนารูปแบบฯ และสร้างคู่มือการใช้ ขั้นที่ 3 ประเมินความเหมาะสมของรูปแบบฯ และคู่มือการใช้ โดยผู้ทรงคุณวุฒิและครูที่เข้าร่วมการสนทนากลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ ประเด็นการสนทนากลุ่ม และแบบประเมินความเหมาะสมของรูปแบบฯ และคู่มือการใช้ วิเคราะห์ข้อมูลโดย การสรุปอุปนัย การวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบการประเมินนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการคำนวณ มี 7 องค์ประกอบ คือ เป้าหมายการประเมิน , สิ่งที่ประเมิน , วิธีการประเมิน , มาตรฐานและตัวชี้วัด , เกณฑ์การประเมิน , วิธีการตัดสินผลการประเมิน และรายงานผลการประเมิน 2) ผลการประเมินความเหมาะสมของรูปแบบฯ และคู่มือการใช้พบว่า มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่า  = 4.66, S.D. = 0.08 และ  = 4.68, S.D. = 0.09 ตามลำดับ

     

     

     

     

  • Abstract
  •     The objectives of this study were: 1) to develop a model for assessing students with learning disabilities in calculation, 2) to evaluate the appropriateness of the assessment model for students with learning disabilities in calculation. The study comprised 3 steps. Step 1 – study the concepts, theories, and related research for drafting the model. Step 2 – bring the draft model to interview 6 experts in order to create the model and use it to conduct group discussions with teachers who taught 12 third-grade students with learning disabilities in calculation that led to develop the model and create a user manual. Step 3 – evaluate the appropriateness of the model and user manual by experts and teachers who participated in group discussions. The tools used were an interview guide, an issue for discussions and a form for evaluating the model and user manual. Data were analyzed through inductive summary, average analysis and standard deviation.The findings revealed as follows: 1) the model for assessing students with learning disabilities in calculation consisted of 7 components: goal of assessment, what to assess, how to assess, standards and indicators, assessment criteria, how to judge the assessment results, and the evaluation report. 2) The results of evaluating the appropriateness of the model and user manual found that all of which were appropriate at the highest model by having values of  = 4.68, S.D. = 0.08 and  = 4.70, S.D. = 0.09, respectively. 

    Download Full Paper: