Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

บรรยากาศองค์การที่ส่งผลต่อชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาร้อยเอ็ด เขต 2
Organizational Climate Affecting the Professional Learning Communities of Teachers in Schools Under the Office of Roi Et Primary Education Service Area 2

[เปิดดู 300 ครั้ง]

กมลกาญจน์ อรุณรัตน์ และ ธันยาภรณ์ นวลสิงห์

  • บทคัดย่อ
  •       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) บรรยากาศองค์การในสถานศึกษา 2) การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษา และ 3) สร้างสมการพยากรณ์การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาร้อยเอ็ด เขต 2 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาร้อยเอ็ด เขต 2 จำนวนทั้งสิ้น 354 คน จำแนกเป็น ผู้บริหาร  37 คน ครู 317 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างของทาโร่ ยามาเน่ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม ซึ่งมีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความตรงเชิงเนื้อหา (IOC)       อยู่ระหว่าง 0.60 ถึง1.00 และค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามตอนที่ 2 เท่ากับ 0.94 และตอนที่ 3 เท่ากับ 0.96 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ในการทดสอบสมมุติฐาน ใช้สถิติการถดถอยพหุคูณแบบมีขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1) บรรยากาศองค์การในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาร้อยเอ็ด เขต 2 โดยรวม โดยรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.28, S.D.= 0.47) และรายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้าน 2) การเป็นชุมชน  การเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาร้อยเอ็ด เขต 2 โดยรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.17, S.D. = 0.55) และรายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้าน 3) จากสมการพยากรณ์การเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษา พบว่า บรรยากาศองค์การในสถานศึกษาด้านความเสี่ยง (X4)   ด้านสภาพแวดล้อม (X5) ด้านมาตรฐานการปฏิบัติงาน (X3) และด้านโครงสร้างองค์การ (X1) สามารถร่วมกันอธิบายความแปรปรวนของการเป็นชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูในสถานศึกษาได้ร้อยละ 75.1 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเขียนเป็นสมการพยากรณ์ได้ ดังนี้

       สมการพยากรณ์ ในรูปคะแนนดิบ

           Y´ = -0.01 +.31X4 + .34X5 +.21X3 + .12X1

       สมการพยากรณ์ ในรูปคะแนนมาตรฐาน

              Z´y = .31zx433 +.30zx5+ .23zx3 +.12zx1

     

  • Abstract
  •     The purposes of this research were to: 1) study organizational climate in schools; 2) study being professional learning communities of teachers in schools, and 3) construct a prediction equation of being professional learning communities of teachers in schools under the Office of Roi Et Primary Education Service Area 2. A sample used in this study was 354 administrators and teachers in schools under the Office of Roi Et Primary Education Service Area 2, divided into 37 administrators and 317 teachers. The sample size was determined using Taro Yamane sampling formula. The instruments used in data collection was a 5-level rating scale questionnaire, which had values of IOC between 0.60 and 1.00; and its reliability coefficients of part 2 and 3 were 0.94 and 0.96, respectively. Statistics employed were frequency, percentage, mean, standard deviation and stepwise multiple regression analysis for hypothesis testing. The research results were as follows. 1) The overall organizational climate in schools under the Office of Roi Et Primary Education Service Area 2 was at high level (  = 4.28, S.D. = 0.47) and its individual aspects were at high level. 2) Being professional learning communities of teachers in schools under the Office of Roi Et Primary Education Service Area 2 as a whole was at high level (  = 4.17, S.D. = 0.55) and its individual aspects were at high level. 3) From the predictive equation of being professional learning communities of teachers in schools, it was found that school organizational climate in the aspects of risk (X4), environment (X5), performance standard (X3), and organizational structure (X1) could jointly explain 75.1% of the variance of being professional learning communities of teachers in schools at the .01 level of significance; and it can be written as a prediction equation as follows:

    Regression equation of raw score,

    Y´= -0.006 +.312X4 + .341X5 +.209X3 + .121X1;

    Regression equation of standard score,

       Z´y = .312zx433 +.304zx5+ .230zx3 +.116zx1

     

    Download Full Paper: