Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

รูปแบบการสอนแนวใหม่สำหรับการวัดในรายวิชาคณิตศาสตร์ระดับโรงเรียน
The New Model of Teaching Measurement In the School Level Mathematics Course

[เปิดดู 143 ครั้ง]

สัมพันธ์ ถิ่นเวียงทอง และ ไมตรี อินทร์ประสิทธิ์

  • บทคัดย่อ
  •     บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอรูปแบบการสอนแนวใหม่สำหรับการวัดในคณิตศาสตร์ระดับโรงเรียน การสอนคณิตศาสตร์ในปัจจุบัน ครูจำเป็นต้องปรับเปลี่ยนแนวทางการสอนให้เป็นแนวทางการสอนแบบใหม่ที่เน้นให้นักเรียนได้เรียนรู้คณิตศาสตร์อย่างมีความหมาย การศึกษาชั้นเรียนและวิธีการแบบเปิดเป็นแนวทางการสอนแบบใหม่ที่ได้รับการยอมรับอย่างกว้างขวางและมีการนำมาปรับใช้ในการสอนคณิตศาสตร์ในประเทศไทย ตั้งแต่ ปี พ.ศ.2545 เป็นต้นมา ในการสอนคณิตศาสตร์สาระด้านการวัด (Measurement) ครูคณิตศาสตร์ที่ต้องการสอนนักเรียนให้เกิดการเรียนรู้อย่างมีความหมายจำเป็นต้องเข้าใจรูปแบบการสอนการวัด รูปแบบการสอนไดแอส (DIAS Model) ซึ่งได้มาโดยการสังเคราะห์จากการทบทวนวรรณกรรมและการวิเคราะห์จากกิจกรรมการเรียนรู้ในหนังสือเรียนคณิตศาสตร์ที่เน้นการแก้ปัญหา เป็นรูปแบบการสอนแนวใหม่ที่ใช้ออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้การวัด ได้แก่ การเปรียบเทียบโดยตรง (Direct Comparison) การเปรียบเทียบโดยอ้อม (Indirect Comparison) การพัฒนาหน่วยไม่เจาะจง (Arbitrary Unit) และการเรียนรู้หน่วยมาตรฐาน (Standard Unit) ทั้งนี้ มีการวิจัยที่พบว่ารูปแบบการสอนนี้ทำให้นักเรียนสามารถเรียนรู้คณิตศาสตร์ได้ด้วยตนเอง เข้าใจสาระสำคัญของการวัดและนำความรู้ไปใช้ในการแก้ปัญหาเกี่ยวกับการวัดที่พบในชีวิตประจำวันได้

    คำสำคัญ : การวัด ; การศึกษาชั้นเรียน ; วิธีการแบบเปิด ; รูปแบบการสอนไดแอส

  • Abstract
  •      This article aims to present the new model of teaching measurement in the school level mathematics course. Concerning the teaching of mathematics today, teachers need to modify their teaching approach so as to become a new teaching technique that emphasizes students’ meaningful mathematics learning. Lesson study and open approach are among the new teaching approaches that have been widely accepted and adopted in teaching mathematics in Thailand since 2002. In teaching mathematics regarding the substance of measurement, mathematics teachers who want to teach students to learn about measurement meaningfully need to understand the model for teaching measurement. The DIAS model of teaching that was derived from synthesis of literature reviews and analysis from the learning activities in mathematics textbooks which focus on problem solutions is a new teaching model being used to design activities of learning about measurement. The activities designed in this model included direct comparison (D), indirect comparison (I), arbitrary unit (A), and standard unit (S). Some research indicates that the above-mentioned model allows students to learn mathematics by themselves, understand the substance of measurement, and apply the knowledge gained to solve problems about measurement found in everyday life.

    Keywords : Measurement ; Lesson Study ; Open Approach ; DIAS Model of Teaching

    Download Full Paper: