Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การสังเคราะห์งานวิจัยที่เกี่ยวกับการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้เพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน
Synthesis of Research on Developing a Learning Society For Sustainable Development

[เปิดดู 147 ครั้ง]

สัจธรรม พรทวีกุล และ จิตราภรณ์ วงศ์คำจันทร์

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยสำคัญในการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้ 2) ศึกษารูปแบบการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้ 3) จัดทำข้อเสนอแนะเชิงนโยบายสำหรับการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้เพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน โดยใช้การสังเคราะห์งานวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์ชาติพันธุ์วรรณนาอภิมาน กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ รายงานการวิจัยที่เกี่ยวข้อง ซึ่งเผยแพร่ในฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์และผลงานวิจัยไทย ระหว่างปี 2549–2559 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา โดยการจัดหมวดหมู่ตามประเด็น การเชื่อมโยง การหาความสัมพันธ์ การตีความ และสร้างข้อสรุป นำเสนอข้อมูลการวิจัย                     โดยใช้รูปแบบการเขียนบรรยาย
        ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยสำคัญในการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้เพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน ได้แก่ (1) การศึกษา  (2) คุณสมบัติส่วนบุคคล/ลักษณะทางประชากร (3) ระดับการมีส่วนร่วมในชุมชน 2) รูปแบบการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้ เพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน ได้แก่ (1) การจัดการศึกษา (2) การมีส่วนร่วมของชุมชน (3) การสร้างทัศนคติเชิงบวก (4) การสร้างเครือข่ายการเรียนรู้และแลกเปลี่ยนการเรียนรู้และ 3) ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายสำหรับการพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้เพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน ได้แก่ (1) ควรพัฒนาสื่อหรือแหล่งเรียนรู้ในลักษณะต่างๆที่ตรงกับความต้องการของคนในชุมชน (2) ควรใช้การมีส่วนร่วมอย่างเป็นธรรมชาติตามบริบท (3) ควรให้ความรู้และสร้างทัศนคติที่ดีในการพัฒนาชุมชน (4) ควรสนับสนุนให้เกิดการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างชุมชน (5) หน่วยงานรัฐต้องให้การสนับสนุนชุมชนแต่ต้องอาศัยการมีส่วนร่วมมากกว่าสั่งการและให้งบประมาณ

    คำสำคัญ : การสังเคราะห์งานวิจัย ; การพัฒนาสังคมแห่งการเรียนรู้ ; การพัฒนาอย่างยั่งยืน

  • Abstract
  •     The objectives of this research were: 1) to study the important factors in developing a learning society for sustainable development, 2) to study the models of developing a learning society, and 3) to make policy recommendations for developing a learning society for sustainable development. The research employed qualitative synthesis with meta-ethnography methodology. The target groups included relevant research reports published in the databases of Thai theses and research papers during the years 2006-2016. Data analysis employed content analysis by categorizing contents, linking them, finding their relationships, interpreting, and creating conclusions. Research data were presented using descriptive writing style. 
        Findings of the study revealed as follows. 1) The important factors for developing a learning society for sustainable development were: (1) education, (2) personal qualifications/demographic characteristics, and (3) levels of participation in the community. 2) The models of developing a learning society for sustainable development included: (1) educational management, (2) community participation, (3) creating a positive attitude, (4) creating a learning network and learning exchange. 3) Policy recommendations for developing a learning society for sustainable development included the following. (1) Media or learning sources should be developed to meet the need of people in the community. (2) Participation should be implemented naturally in the specific context. (3) Knowledge should be provided and a positive attitude should be created in community development. (4) The exchange of learning should be supported between communities. (5) Government agencies need to support the community, but they need more involvement than directing and budgeting.

    Keywords : Research Synthesis ; Learning Society Development ; Sustainable Development

    Download Full Paper: