Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การออกแบบนาฏมวยไทยกิจกรรมลดเวลาเรียนเพิ่มเวลารู้ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
The Design of Muay Thai Dance Using the Moderate Class, More Knowledge Activity for Sixth Grade Students

[เปิดดู 114 ครั้ง]

ตรีธวัฒน์ มีสมศักดิ์ และ ปิยวดี มากพา

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ออกแบบกิจกรรมในคาบนาฏมวยไทย ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่สามารถพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ ความตระหนักรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นและสมรรถภาพทางกาย 2) เปรียบเทียบผลการใช้กิจกรรมนาฏมวยไทยเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ ความตระหนักรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นและสมรรถภาพทางกาย ก่อนและหลังทำกิจกรรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดพระญาติการามจังหวัดพระนครศรีอยุธยา ใช้วิธีคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงจำนวน 15 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดกิจกรรม“ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้” ด้วยรูปแบบนาฏมวยไทย มีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 92.50  แบบทดสอบวัดผลด้านความคิดสร้างสรรค์มีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 95.28 แบบทดสอบความตระหนักรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นมีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 93.40 แบบทดสอบสมรรถภาพทางกายมีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 95 สถิติที่ใช้ ได้แก่  ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที
        ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบกิจกรรมลดเวลาเรียนเพิ่มเวลารู้ พัฒนาด้านความคิดสร้างสรรค์ ความตระหนักรู้ ภูมิปัญญาท้องถิ่น และสมรรถภาพทางกาย 2) ผลการทดลองระหว่างก่อนและหลังกิจกรรมนาฏมวยไทย “ลดเวลาเรียน เพิ่มเวลารู้” ด้านความคิดสร้างสรรค์ก่อนทำกิจกรรมคะแนน 6.40 และหลังทำกิจกรรม 15.93 ด้านความตระหนักรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่นก่อนทำกิจกรรมคะแนน 8.73 และหลังทำกิจกรรม 14.20 ด้านสมรรถภาพทางกาย 6 ด้าน มีคะแนนเฉลี่ยหลังทำกิจกรรม แตกต่างจากก่อนทำกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

    คำสำคัญ : นาฏมวยไทย ; กิจกรรมลดเวลาเรียนเพิ่มเวลารู้ ; ความตระหนักรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่น

     

  • Abstract
  •        The purposes of this study were: 1) to design activities in the moderate class, more knowledge periods of Muay Thai dance for sixth grade students that are able to develop creativity, local wisdom awareness and physical fitness, 2) to compare the results of implementing a Muay Thai dance activity for developing creativity, local wisdom awareness and physical fitness between before and after doing the activity. A sample selected by purposive sampling was 15 sixth grade students who were enrolled in Wat Phrayatikaram School in Phra Nakhon Si Ayutthaya province. The instruments used in the study comprised a plan for providing the moderate class, more knowledge activity with Muay Thai dance which had the efficiency index of 92.50, a test of creative thinking which had the efficiency index of 95.28, a test of local wisdom awareness which had the efficiency index of 93.40, and a test of physical fitness which had the efficiency index of 95. Statistics used were percentage, mean, standard deviation, and t-test.
         Findings of the study were as follows. 1) The model of moderate class, more knowledge activity was able to develop creativity, local wisdom awareness, and physical fitness. 2) The results of experiment before and after the treatment with Muay Thai dance activity for the moderate class, more knowledge periods showed that before doing the activity students’ creative thinking gained a mean score of 6.40, while after doing the activity they gained a mean score of 15.93. Local wisdom awareness before doing the activity gained a mean score of 8.73, whereas after the activity it gained a mean score of 14.20. The 6 aspects of physical fitness gained significantly different mean scores between after and before doing the Muay Thai dance activity at the .01 level.

    Keywords : Muay Thai Dance ; The Moderate Class More Knowledge Activity ; Local Wisdom Awareness

    Download Full Paper: