Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
ยุทธศาสตร์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนมาตรฐานสากล จังหวัดอุบลราชธานี |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนมาตรฐานสากล จังหวัดอุบลราชธานี 2) สร้างและทดลองใช้ยุทธศาสตร์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ 3) ประเมินยุทธศาสตร์ที่พัฒนาขึ้น ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ในระยะที่ 1 เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 340 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างตามเกณฑ์ของ Krejcie & Morgan ระยะที่ 2 กลุ่มเป้าหมายในการวิเคราะห์ SWOT จำนวน 30 คน การสนทนากลุ่มจำนวน 13 คนและการทดลองใช้ จำนวน 30 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง ระยะที่ 3 ประเมินยุทธศาสตร์ กลุ่มเป้าหมาย คือ ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้องเท่ากับ 0.80-1.00 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.85 แบบบันทึก SWOT Analysis แบบประเมินความพึงพอใจและแบบประเมินยุทธศาสตร์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ การวิเคราะห์SWOT, TOWS Matrix และวิเคราะห์เชิงเนื้อหา สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน คำสำคัญ : ยุทธศาสตร์การพัฒนา ; ทักษะการคิดวิเคราะห์ ; โรงเรียนมาตรฐานสากล |
The purposes of this study were: 1) to investigate analytical thinking skills of the eleventh grade students at the world class schools in Ubon Ratchathani province, 2) to create and experiment in using of the strategy to develop analytical thinking skills, 3) to evaluate the developed strategy. Population used in the study in phase 1 was 340 eleventh grade students. This sample size was determined based on the Krejcie & Morgan’s criteria. The target groups in phase 2 for SWOT analysis comprised 30 people, for focus group discussion comprised 13 people, and for experiment in using comprised 30 people. All were selected by purposive sampling. The target group in phase 3 for evaluating the strategy comprised 20 experts. The instruments used were: a questionnaire which had the indexes of item-objective congruence (IOC) ranging between 0.80 and 1.00 and had the entire reliability coefficient of 0.85, a SWOT analysis record form, a satisfaction evaluation form, and a strategy evaluation form. Data analyses employed SWOT analysis, TOWS Matrix and content analysis. Statistics used were mean, and standard deviation. Keywords : Development Strategy ; Analytical Thinking Skills ; World Class School |
Download Full Paper: |