Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ยุทธศาสตร์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนมาตรฐานสากล จังหวัดอุบลราชธานี
Strategy to Develop Analytical Thinking Skills of the Eleventh Grade Students of the World Class Schools in Ubon Ratchathani Province

[เปิดดู 128 ครั้ง]

พงษ์ลดา สังคพัฒน์ เสนอ ภิรมจิตผ่อง และ ณัฐกิตติ์ สวัสดิ์ไธสงค์

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนมาตรฐานสากล จังหวัดอุบลราชธานี  2) สร้างและทดลองใช้ยุทธศาสตร์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ 3) ประเมินยุทธศาสตร์ที่พัฒนาขึ้น ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ในระยะที่ 1 เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 340 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างตามเกณฑ์ของ Krejcie & Morgan ระยะที่ 2 กลุ่มเป้าหมายในการวิเคราะห์ SWOT จำนวน 30 คน การสนทนากลุ่มจำนวน 13 คนและการทดลองใช้ จำนวน 30 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง ระยะที่ 3 ประเมินยุทธศาสตร์ กลุ่มเป้าหมาย คือ ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้องเท่ากับ 0.80-1.00 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.85 แบบบันทึก SWOT Analysis แบบประเมินความพึงพอใจและแบบประเมินยุทธศาสตร์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ การวิเคราะห์SWOT, TOWS Matrix และวิเคราะห์เชิงเนื้อหา  สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
         ผลการวิจัยพบว่า 1) ทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนมาตรฐานสากล จังหวัดอุบลราชธานีภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง (= 3.37) 2) ยุทธศาสตร์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์มีค่าคะแนนดังนี้  จุดแข็ง (3.99) จุดอ่อน (4.30) โอกาส (4.22) และอุปสรรค (3.23) ผลการวิเคราะห์ TOWS Matrix มีค่าสูงสุดอยู่ที่จุดอ่อนและโอกาส ยุทธศาสตร์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นประกอบด้วย 4 ยุทธศาสตร์16 กลยุทธ์ 45 มาตรการ 45 ตัวชี้วัด ผลการทดลองใช้ยุทธศาสตร์พบว่า นักเรียนมีความพึงพอใจระดับมาก (=3.80) (3) การประเมินยุทธศาสตร์พบว่า วิสัยทัศน์มีความเหมาะสมและความเป็นไปได้ในระดับมาก พันธกิจที่ 2 และ 4 มีความเหมาะสมระดับมากที่สุด พันธกิจ 1และ3 มีความเหมาะสมระดับมาก พันธกิจที่ 1,2,3 และ 4 มีความเป็นไปได้ในระดับมาก เป้าประสงค์ที่ 1,2,3 และ 4 มีความเหมาะสมและความเป็นไปได้ในระดับมาก ยุทธศาสตร์ที่ 1,2,3 และ 4 มีความเหมาะสมและความเป็นไปได้ในระดับมาก

    คำสำคัญ : ยุทธศาสตร์การพัฒนา ; ทักษะการคิดวิเคราะห์ ; โรงเรียนมาตรฐานสากล

  • Abstract
  •     The purposes of this study were: 1) to investigate analytical thinking skills of the eleventh grade students at the world class schools in Ubon Ratchathani province, 2) to create and  experiment in using of the strategy to develop analytical thinking skills, 3) to evaluate the developed strategy. Population used in the study in phase 1 was 340 eleventh grade students. This sample size was determined based on the Krejcie & Morgan’s criteria. The target groups in phase 2 for SWOT analysis comprised 30 people, for focus group discussion comprised 13 people, and for experiment in using comprised 30 people. All were selected by purposive sampling. The target group in phase 3 for evaluating the strategy comprised 20 experts. The instruments used were: a questionnaire which had the indexes of item-objective congruence (IOC) ranging between 0.80 and 1.00 and had the entire reliability coefficient of 0.85, a SWOT analysis record form, a satisfaction evaluation form, and a strategy evaluation form. Data analyses employed SWOT analysis, TOWS Matrix and content analysis. Statistics used were mean, and standard deviation.
         Findings of the study were as follows. 1) Analytical thinking skills of the eleventh grade students at the world class schools in Ubon Ratchathani province as a whole was at moderate level (=3.37). 2) The strategy to develop analytical thinking skills gained the following scores: strengths (3.99), weaknesses (4.30), opportunities (4.22) and threats (3.23). The results of analyzing TOWS Matrix gained the highest scores on the weaknesses and opportunities. The development strategy created by this author consisted of 4 strategies, 16 stratagems, 45 measures, and 45 indicators. The result of experiment in using the strategy showed that the students were satisfied at high level (=3.80). 3) It was found in strategy evaluation that the vision was appropriate and feasible at high level. Missions 2 and 4 were appropriate at the highest level; missions 1 and 3 were appropriate at high level. Missions 1, 2, 3 4 were feasible at high level. Targets 1, 2, 3, 4 were appropriate and feasible at high level. Strategies 1, 2, 3, 4 were appropriate and feasible at high level.

    Keywords : Development Strategy ; Analytical Thinking Skills ; World Class School

    Download Full Paper: