Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
การสังเคราะห์รูปแบบนวัตกรรมการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดวิเคราะห์ สำหรับนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สังเคราะห์รูปแบบนวัตกรรมการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดวิเคราะห์สำหรับนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ 2) ประเมินความเหมาะสมของรูปแบบนวัตกรรมทางการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดวิเคราะห์สำหรับนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ วิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การสังเคราะห์รูปแบบนวัตกรรมฯ ด้วยเทคนิคการสังเคราะห์เอกสาร และ 2) การประเมินความเหมาะสมของรูปแบบนวัตกรรมฯ กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านนวัตกรรมการเรียนรู้ จำนวน 9 คน ได้จากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ แบบสังเคราะห์เอกสาร และแบบประเมินความเหมาะสม ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการส่งแบบสอบถามให้ผู้เชี่ยวชาญทางจดหมายอิเล็กทรอนิกส์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน คำสำคัญ : รูปแบบนวัตกรรมการเรียนรู้ ; ทักษะการคิดวิเคราะห์ ; การศึกษาขั้นพื้นฐาน |
The purposes of this study were: 1) to synthesize innovative models of learning that promote analytical thinking skills of students at basic education level, and 2) to assess appropriateness of the innovative models of learning that promote analytical thinking skills of students at basic education level. The study employed qualitative research methodology. The study procedure was divided into 2 steps: 1) synthesizing innovative models through the technique of document analysis, and 2) assessing appropriateness of the synthesized innovative model. The target group was 9 experts in learning innovation derived from purposive sampling. The instruments used in data collection included a form for document synthesis, and an appropriate assessment form for the 5 point rating scale questionnaire. Data were collected by sending a questionnaire to specialists via e-mail. Data were analyzed using statistics of mean and standard deviation. Keywords : Innovatiive Model of Learning ; Analytical Thinking Skills ; Basic Education |
Download Full Paper: |