Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การสอนแบบโฟนิกส์เพื่อส่งเสริมการออกเสียงและความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1
Using the Phonics Instruction to Promote English Pronunciation and Vocabulary Knowledge among Grade 1 Students

[เปิดดู 153 ครั้ง]

ณัฐพล สุริยมณฑล

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังจากได้รับการสอนแบบโฟนิกส์2) ศึกษาความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังจากได้รับการสอนแบบโฟนิกส์ กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนบ้านแม่ละนา อำเภอปางมะผ้า จังหวัดแม่ฮ่องสอน ที่เรียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน           (อ11101) ภาคเรียนที่ 2 ประจำปีการศึกษา 2559 จำนวน 12 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการสอนภาษาอังกฤษที่ใช้วิธีการสอนแบบโฟนิกส์ จำนวน 7 แผน แต่ละแผนใช้เวลา 3 คาบ คาบละ 60 นาที เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบประเมินการออกเสียงภาษาอังกฤษและแบบทดสอบความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ นำข้อมูลมาวิเคราะห์ด้วยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ
        ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนออกเสียงภาษาอังกฤษผ่านเกณฑ์ร้อยละ 60 ในระดับดีเยี่ยมหลังได้รับการสอนด้วยวิธีสอนแบบโฟนิกส์ 2) นักเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษผ่านเกณฑ์ร้อยละ 60 ในระดับดีเยี่ยมหลังได้รับการสอนด้วยวิธีสอนแบบ  โฟนิกส์

    คำสำคัญ : การสอนแบบโฟนิกส์ ; การออกเสียง ; ความรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ

  • Abstract
  •     The purposes of this research were: 1) to study English pronunciation of students after learning through the phonics method and 2) to study English vocabulary knowledge of students after learning through the phonics method. The target group was 12 grade 1 students studying the fundamental English subject (ENG 11101) at Ban Maelana School, Pangmapha district, Maehongson province during the second semester of academic year 2016. The research instrument was 7 phonics method lesson plans. The data collecting instruments were an English pronunciation assessment form and an English vocabulary knowledge test. The data was analyzed for mean, standard deviation and percentage.
        Findings of the research were as follows: 1) The students’ English pronunciation passed the pre-set criterion of 60 percent at excellent level after learning through the phonics method; 2) the students’ English vocabulary knowledge passed the pre-set criterion of 60 percent at excellent level after learning through the phonics method.

    Keywords : Phonics Instruction ; Pronunciation ; English Vocabulary Knowledge

    Download Full Paper: