Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะชีวิตนักเรียนในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะชีวิตนักเรียน 2) ตรวจสอบรูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะชีวิตนักเรียนในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือกับข้อมูลเชิงประจักษ์ การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ ดังนี้ การวิจัยระยะที่ 1 การกำหนดกรอบแนวคิดการวิจัย ประกอบด้วย การวิเคราะห์เอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิและการศึกษาโรงเรียนดีเด่น ระยะที่ 2 การตรวจสอบสมมติฐานการวิจัยเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามกลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยผู้บริหารสถานศึกษา ครูแนะแนว และครูประจำชั้นในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ จำนวน 426 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิสหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน และใช้โปรแกรมสำเร็จรูปในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และตรวจสอบความสอดคล้องของรูปแบบกับข้อมูลเชิงประจักษ์ คำสำคัญ : รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ ; ปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะชีวิตนักเรียน ; ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ |
The objectives of this study were: 1) to develop a causal relationship model of factors influencing student life skills, and 2) to verify the causal relationship model of factors influencing student life skills in schools under the Offices of Primary Education Service Areas in the Northeast of Thailand with the empirical data. The study was divided into 2 phases. The first phase was determining the conceptual framework of research, consisting of analyzing documents and related research, interviewing experts and studying the outstanding schools. The second phase was examining the research hypotheses. Data were collected using a rating scale questionnaire. Samples were school administrators, guidance teachers, and classroom teachers in schools under the Offices of Primary Education Service Areas in the Northeast of Thailand, totaling 426 people. Data analysis was done using statistics of frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson’s product moment correlation coefficient and the LISREL software in analysis of confirmatory factors and examination of goodness-of-fit between the hypothesized model and the empirical data. Keywords : Causal Relationship Model ; Factors Influencing Student Life Skills ; The Northeast |
Download Full Paper: |