Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาแนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน สังกัดอัครสังฆมณฑลท่าแร่ หนองแสง
Developing a Guideline to Manage Internal Learning Environment In the Private Schools of Tharae – Nongsaeng Archdiocese

[เปิดดู 118 ครั้ง]

กิตติยา โพธสาเกตุ และ ธัชชัย จิตรนันท์

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) องค์ประกอบและตัวชี้วัดคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของสภาพแวดล้อม การเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน 2) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน และ 3) พัฒนาแนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน สังกัดอัครสังฆมณฑลท่าแร่ หนองแสง ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยแบบผสม การวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ ระยะแรกคือการศึกษาองค์ประกอบและตัวชี้วัด  การพัฒนาแนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ โดยวิเคราะห์เอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับแนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน และสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน เพื่อสร้างกรอบแนวคิดการวิจัย ระยะที่สองเป็นการศึกษาการพัฒนาแนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษา โดยใช้กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารสถานศึกษาและครู จำนวน 265 คน ได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม  มีค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.37-0.74 ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับ 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าดัชนีลำดับความสำคัญของความต้องการจำเป็นแบบปรับปรุง
         ผลการวิจัยพบว่า 1) องค์ประกอบและตัวชี้วัดคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน มี 2 องค์ประกอบ ได้แก่ (1) ด้านกายภาพประกอบไปด้วย 2 ตัวชี้วัดคือสภาพภายนอกห้องเรียนและสภาพภายในห้องเรียน และ (2) ด้านสัมพันธภาพประกอบไปด้วย 2 ตัวชี้วัดคือความสัมพันธ์ระหว่างครูกับผู้บริหารและความสัมพันธ์ครูกับนักเรียน 2) สภาพปัจจุบันของการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน สังกัดอัครสังฆมณฑลท่าแร่               หนองแสง โดยรวมอยู่ในระดับมาก ด้านสัมพันธภาพมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด ส่วนสภาพที่พึงประสงค์ปรากฏผลเช่นเดียวกันกับ             สภาพปัจจุบัน 3) แนวทางการจัดสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ภายในสถานศึกษาเอกชน สังกัดอัครสังฆมณฑลท่าแร่ หนองแสง ประกอบด้วย (1) นำเทคโนโลยีที่ทันสมัยมาประยุกต์ใช้เพื่อให้เกิดประสิทธิภาพยิ่งขึ้นและเหมาะสมสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ในปัจจุบัน (2) ปลูกฝังนักเรียนถึงความสำคัญของสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมแก่การเรียน (3) จัดการอบรมให้ความรู้กับบุคลากรที่เกี่ยวข้องกับการจัดสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมแก่การเรียน พร้อมทั้งสร้างเครือข่ายเพื่อสอดส่องดูแลและกระจายข้อมูลข่าวสารที่เป็นประโยชน์ (4) กำหนดบุคลากรครูให้เป็นผู้นำด้านการดูแลรักษาสภาพแวดล้อม และ (5) กำกับดูแล ติดตาม ประเมินผลและรายงานผล        

    คำสำคัญ : แนวทางพัฒนา ; คุณลักษณะอันพึงประสงค์ ; สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ ; สถานศึกษาเอกชน

  • Abstract
  •    The purposes of this research were: 1) to find out the components and indicators of the desirable characteristics for internal learning environment in the private schools, 2) to examine the present state and desirable characteristics of internal learning environment in the private schools and 3) to develop a guideline to organize internal learning environment in the private schools of Tharae-Nongsaeng Archdiocese. There were two phases of mixed research. Phase 1 was to study the components and indicators of developing a guideline to manage internal learning environment by analyzing the documents and research related to the study. Five experts were interviewed for creating a conceptual framework of study. Phase 2 was to study the development of a guideline to manage internal learning environment within the schools. A sample was selected from the school administrators and teachers composing 265 people by using stratified random sampling method. The research instruments were a 5-rating scale questionnaire whose discrimination power values ranged between 0.37 and 0.74 and entire reliability coefficient was 0.96. Statistics used in research were mean, standard deviation and Modified Priority Needs Index (PNI modified).

        The results of study were as follows: 1) The components of the desirable characteristics for internal learning environment in the private schools had 2 elements: (1) physical element: comprising 2 indicators – conditions outside and inside the classroom and (2) relationship element: comprising 2 indicators – relationships between teachers and administrators and between teachers and students. 2) The present state of organizing internal learning environment in the private schools of Tharae-Nongsaeng Archdiocese as a whole was at high level. The relationship element gained the highest mean. The desirable state appeared the same result as the present state. 3) The guideline to organize internal learning environment in the private schools of Tharae-Nongsaeng Archdiocese consisted of the following: (1) applying modern technology to achieve more efficiency and to be appropriate to current learning environment, (2) cultivating students about the importance of the environment that is appropriate to learning, (3) providing a training to educate the relevant personnel with the right environment for the students and creating a network to monitor and distribute useful information, (4) requiring teachers to lead the maintenance of the environment and (5) supervising, following up, evaluating and reporting results

    Keywords : Development Guideline ; Desirable Characteristics ; Learning Environment ; Private Schools

     

    Download Full Paper: