Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาระบบสารสนเทศเพื่อการประเมินด้านการปฏิบัติงานของครูผู้ช่วย ระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดลพบุรี
The Development of Information System for Evaluating the Performance Of Assistant Teachers at Secondary Schools under The Lopburi Provincial Education Office

[เปิดดู 142 ครั้ง]

พิชิตชัย บุปผาโท และ ปรีชา วิหคโต

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาระบบสารสนเทศเพื่อการประเมินด้านการปฏิบัติงานของครูผู้ช่วยระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดลพบุรี 2) ศึกษาประสิทธิภาพของระบบสารสนเทศเพื่อการประเมินด้านการปฏิบัติงานของครูผู้ช่วยระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดลพบุรี เป็นการวิจัยและพัฒนา (Research and Development)  โดยแบ่งการวิจัยออกเป็น 3 ขั้น คือ ขั้นที่ 1 กำหนดกรอบแนวคิดในการวิจัย โดยการศึกษาจากเอกสาร ตำรา และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ขั้นที่ 2 ออกแบบและสร้างระบบสารสนเทศ โดยใช้เทคนิคการจัดกลุ่มสนทนา (Focus Group Discussion) และขั้นที่ 3 ทดลองใช้ระบบสารสนเทศ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ โรงเรียนระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดลพบุรี ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง ตามขนาดจำนวน 3 โรงเรียน คือ โรงเรียนขนาดเล็ก โรงเรียนขนาดกลาง และโรงเรียนขนาดใหญ่ ผู้ให้ข้อมูลประกอบด้วย ผู้บริหารโรงเรียน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครูผู้รับผิดชอบในการประเมินผลการปฏิบัติงาน และครูผู้ช่วย โรงเรียนละ 4 คน รวมทั้งสิ้น 12 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ  แบบประเมินประสิทธิภาพระบบสารสนเทศ โดยให้ผู้บริหารโรงเรียน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครูผู้รับผิดชอบในการประเมินผลการปฏิบัติงาน และครูผู้ช่วย ทดลองใช้ระบบและประเมินประสิทธิภาพของระบบสารสนเทศ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
        ผลการวิจัยพบว่า 1) ระบบสารสนเทศเพื่อการประเมินด้านการปฏิบัติงานของครูผู้ช่วยระดับมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดลพบุรี ประกอบด้วย 3 ด้าน ดังนี้ ด้านที่ 1 การออกแบบ ด้านที่ 2 กระบวนการทำงาน และด้านที่ 3ผลลัพธ์หรือการรายงานผลการประเมิน 2) ประสิทธิภาพของระบบสารสนเทศโดยรวมอยู่ในระดับดี ( = 4.43, S.D. = 0.13)    เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านผลลัพธ์หรือการรายงานผลการประเมิน มีประสิทธิภาพอยู่ในระดับดีมาก           ( = 4.58,  S.D. = 0.09) และมีประสิทธิภาพอยู่ในระดับดี 2 ด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านการออกแบบ ( = 4.40, S.D. = 0.12) และด้านกระบวนการทำงาน ( = 4.32, S.D. = 0.15) ตามลำดับ

    คำสำคัญ : การพัฒนาระบบสารสนเทศ ; การประเมินด้านการปฏิบัติงาน ; ครูผู้ช่วย

  • Abstract
  •     The purposes of this study were: 1) to develop an information system for evaluating the performance of assistant teachers at secondary schools under the Lopburi Provincial Education Office and 2) to study efficiency of the information system for evaluating the performance of assistant teachers at secondary schools under the Lopburi Provincial Education Office. This study is a type of research and development. The research procedure consisted of 3 stages as follows: stage 1 : determining conceptual framework of the research by studying documents, textbooks, and related research, stage 2 : designing and constructing an information system using the focus group discussion technique, and stage 3 : experimenting in usage of the information system. The sample used was 3 secondary schools under the Lopburi Provincial Education Office selected by purposive sampling based on each of all the school sizes: small, medium and large. Informants included a school administrator, a basic school board member, a teacher who was in charge of evaluating the performance and an assistant teacher out of each of the three secondary schools totaling 12 people. The instrument used was a form for evaluating efficiency of the information system by asking the school administrators, basic school board members, teachers who were in charge of evaluating the performance and assistant teachers to experiment in using the information system and evaluate its efficiency. Statistics used in data analysis were mean and standard deviation.
        The study found as follows: 1) the information system for evaluating the performance of assistant teachers at secondary schools under the Lopburi Provincial Education Office consisted of 3 aspects, namely aspect 1 – design, aspect 2 – work process, and aspect 3 – outcome or evaluation report; 2) the efficiency of the information system as a whole was at high level ( = 4.43, S.D. = 0.13). When considering each aspect of efficiency, it found that the aspect of outcome or evaluation report was at the highest level ( = 4.58, S.D. = 0.09), followed by ranking in descending order of the other aspects of ‘design’ ( = 4.40, S.D. = 0.12), and ‘work process’ ( = 4.32, S.D. = 0.15), respectively.

    Keywords : Information System Development ; Performance Evaluation ; Assistant Teachers 

    Download Full Paper: