Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การเสริมสร้างพลังอำนาจกับการดูแลสุขภาพคนพิการทางสติปัญญา: บทเรียนการพัฒนาศูนย์เรียนรู้เพื่อฟื้นฟูสุขภาพคนพิการ
Caring for the Health and Empowerment of People with Intellectual Disability: Lessons Learned from the Development of a Learning Center for Rehabilitation of the Disabled

[เปิดดู 136 ครั้ง]

ชัยวัฒน์ อินไชยา , เบญจยามาศ พิลายนต์, สงกรานต์ นักบุญ, สมสมร เรืองวรบูรณ์, ชิณกรณ์ แดนกาไสย และ ปฐมพร ปานลักษณ์

  • บทคัดย่อ
  •     คนพิการทางสติปัญญา คือบุคคลที่มีความพิการด้านพัฒนาการและมีระดับเชาว์ปัญญาต่ำกว่าคนทั่วไป จึงมีข้อจำกัดทั้งในการดำเนินชีวิตและการมีปฏิสัมพันธ์ร่วมกับผู้อื่นในสังคม สร้างความยากลำบากในการดำเนินชีวิตทั้งต่อตัวคนพิการและครอบครัว การส่งเสริมให้ครอบครัวและคนพิการทางสติปัญญาได้รับรู้ถึงพลังอำนาจและศักยภาพของตนเองในการจัดการกับปัญหาและควบคุมสถานการณ์ต่างๆ อย่างมีประสิทธิภาพ จึงเป็นหัวใจสำคัญที่จะช่วยให้คนพิการและครอบครัวมีคุณภาพชีวิตที่ดีและสามารถดำเนินชีวิตต่อไปได้ บทความนี้จึงนำเสนอเกี่ยวกับการนำแนวคิดการเสริมสร้างพลังอำนาจไปใช้ในการส่งเสริมคุณภาพชีวิตของคนพิการทางสติปัญญาและครอบครัว และบทเรียนการดำเนินงานของศูนย์เรียนรู้เพื่อฟื้นฟูสุขภาพคนพิการในตำบลวังตามัว จังหวัดนครพนม ซึ่งดำเนินการเสริมสร้างพลังอำนาจเครือข่ายชมรมผู้ปกครองคนพิการทางสติปัญญา จนกระทั่งชมรมมีศักยภาพและได้รับการพัฒนาเป็นศูนย์เรียนรู้ มีการดำเนินงานและกิจกรรมต่างๆ ขับเคลื่อนไปอย่างต่อเนื่อง ช่วยให้ทั้งตัวคนพิการและครอบครัวมีคุณภาพชีวิตที่ดีขึ้น เป็นตัวอย่างของการประยุกต์ใช้แนวคิดการเสริมสร้างพลังอำนาจกับการ ส่งเสริมคุณภาพชีวิตคนพิการทางสติปัญญาและครอบครัว ซึ่งสามารถที่จะนำองค์ความรู้นี้ไปพัฒนาและประยุกต์ใช้ให้เหมาะสมกับบริบทของสังคมและชุมชนที่แตกต่างกันต่อไป

  • Abstract
  •     People with intellectual disability are those with a developmental disability and a lower intelligence level than the average person. They have limitations both in making a living and interaction with others in society. Their intellectual disability creates difficulties in everyday life for both the disabled and their families. To encourage families and people with intellectual disability to realize their potential and power to deal with problems and control various situations efficiently is a key to helping people with disability and their families live a better life and have ability to continue to live. This article presents the concept of empowerment to promote the quality of life of people with intellectual disability and their families, and the lessons learned from the operation of the Learning Center for Rehabilitation of the Disabled in Wang Ta Mua sub-district, Nakhon Phanom province. This center operates the empowerment of a network of the Intellectually Disabled’s Parents Club until it has potential and has been developed as a learning center. Its operations and activities are driven continuously and help both the disabled and their families live a better life. The center is an example of the application of the concept of empowerment to promote the quality of life of people with intellectual disability and their families. The body of this knowledge can be used to develop and apply to suit the contexts of society and community which are different.

    Download Full Paper: