Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

สมรรถนะสากลของวิชาชีพพยาบาล: สาระที่จำเป็น
Global Competency of Nursing Profession: The Imperative Essentials

[เปิดดู 133 ครั้ง]

สมสมร เรืองวรบูรณ์ และ สุชาดา ปราบมีชัย

  • บทคัดย่อ
  •      สมรรถนะเป็นปัจจัยที่สำคัญในการเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขัน และช่วยในการพัฒนาศักยภาพเป็นลักษณะเฉพาะของบุคคลที่มีความเชื่อมโยงกับประสิทธิผลหรือผลการปฏิบัติงาน  โลกในศตวรรษที่ 21 มีการเปลี่ยนแปลงอย่างต่อเนื่อง ทำให้ระบบบริการสุขภาพย่อมเปลี่ยนแปลงตามไปด้วย พยาบาลวิชาชีพเป็นบุคลากรที่สำคัญในระบบสุขภาพ ต้องมีการพัฒนาสมรรถนะให้ทันต่อการเปลี่ยนแปลง เพื่อการบริการที่มีคุณภาพและมาตรฐาน สมรรถนะที่กำหนดโดยสภาวิชาชีพควรมีการทบทวน บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอแนวคิดใหม่เกี่ยวกับสมรรถนะสากลของพยาบาลวิชาชีพ  เหตุผลความจำเป็นที่พยาบาลวิชาชีพต้องพัฒนาสมรรถนะ และแนวทางการพัฒนาสมรรถนะ  สมรรถนะสากลประกอบไปด้วยสมรรถนะที่สำคัญ 7 ด้านคือ 1) สมรรถนะด้านการสื่อสาร 2) สมรรถนะด้านเทคโนโลยี 3) สมรรถนะด้านการสร้างผลิตผลที่มีคุณภาพ 4) สมรรถนะด้านวัฒนธรรม 5) สมรรถนะด้านบริหารจัดการ 6) สมรรถนะด้านการเป็นผู้นำ และ 7) สมรรถนะด้านความรู้เชิงวิชาการ

     

  • Abstract
  •     Competency is an important factor in increasing competitiveness and helps in the development of potential. It is a person’s identity which is linked to the effectiveness or performance. In the 21st century, the world is constantly changing resulting in the change of health care service system. Professional nurses are key personnel in the health system. Their competencies, therefore, must be developed to keep up with the changes for quality and standard service. The competencies set by the Professional Council should be reviewed. This article aims to present the new concept of global competency of professional nurses, the reasons and needs of professional nurses to develop their own competencies, and the guidelines for competency development. Global competency includes 7 key elements: 1) communicative competency, 2) technological competency, 3) competency in making quality products, 4) cultural competency, 5) managerial competency, 6) leadership competency and 7) competency in academic knowledge.

    Download Full Paper: