Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

คุณลักษณะอันพึงประสงค์ของบัณฑิตหลักสูตรครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาพลศึกษา คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม
Desirable Characteristics of Graduates of Bachelor of Education Program in Physical Education, Faculty of Education, Nakhon Phanom University

[เปิดดู 131 ครั้ง]

ภาพพิมพ์ พรหมวงศ์

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของบัณฑิตหลักสูตรครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาพลศึกษา คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วย 1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 2) ครู/อาจารย์/นักการศึกษา 3) ผู้บริหารสถานศึกษา/ผู้บริหารการศึกษา 4) ผู้ปกครองนักเรียน และ 5) ผู้ประกอบการ พนักงาน รวมทั้งสิ้น 1,261 คน ที่ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ และคำถามปลายเปิด มีค่าดัชนีความสอดคล้องเชิงเนื้อหาระหว่าง 0.67-1.0 ค่าอำนาจจำแนกรายข้อระหว่าง 0.28-0.85 และค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.96 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติพื้นฐาน คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน

        ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของบัณฑิตหลักสูตร ครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาพลศึกษา คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก ด้านคุณธรรม จริยธรรม ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ มีคุณธรรมจริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพครู ( = 4.61, S.D. = 0.56) ด้านความรู้ ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ มีความสามารถในการประยุกต์ใช้องค์ความรู้ในการปฏิบัติงานวิชาชีพครูอย่างมีประสิทธิภาพ ( = 4.50, S.D. = 0.69) ด้านทักษะทางปัญญา ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ มีความสามารถแก้ไขปัญหาที่มีความสลับซับซ้อน เสนอทางออกและนำไปสู่การแก้ไขปัญหาได้อย่างสร้างสรรค์ ( = 4.42, S.D. = 0.56) ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ มีความรับผิดชอบต่อส่วนรวมทั้งด้านเศรษฐกิจ สังคม และสิ่งแวดล้อม ( = 4.46, S.D. = 0.66) ด้านทักษะการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสาร และการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ  มีความสามารถในการเลือกใช้และนำเสนอข้อมูลสารสนเทศสำหรับผู้เรียนระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษาอย่างเหมาะสม ( = 4.46, S.D. = 0.63) ด้านทักษะการจัดการเรียนรู้ ข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ความเชี่ยวชาญในการจัดการเรียนรู้พลศึกษาสำหรับผู้เรียนที่หลากหลาย ทั้งผู้เรียนที่มีความสามารถพิเศษ ผู้เรียนที่มีความสามารถปานกลาง และผู้เรียนที่มีความต้องการพิเศษอย่างมีนวัตกรรม ( = 4.48, S.D. = 0.57)

  • Abstract
  •     The purpose of this study was to investigate the opinion on desirable characteristics of graduates of bachelor of education program in physical education, Faculty of Education, Nakhon Phanom University. Samples consisted of: 1) twelfth grade students, 2) teachers/lecturers/educators, 3) school administrators/educational administrators, 4) parents, and 5) entrepreneurs/employees, totaling 1,261 people, who were selected by multi-stage random sampling. The instrument used was a 5-rating scale questionnaire including open-ended questions, whose indexes of item-objective congruence (IOC) ranged between 0.67 and 1.0, discrimination power values between 0.28 and 0.85, and entire reliability coefficient was 0.96. Analysis of data employed basic statistics of percentage, mean, and standard deviation.

         Findings of the study revealed that the opinion on desirable characteristics of graduates of bachelor of education in physical education, Faculty of Education, Nakhon Phanom University as a whole and each aspect was at high level. The item that gained the highest mean score in the aspect of morality and ethics was ‘having morality, ethics and code of ethics of teaching profession’ ( = 4.61, S.D.= 0.56). The item that gained the highest mean score in the aspect of knowledge was ‘having the ability to apply knowledge for the professional practice of teachers efficiently’ ( = 4.50, S.D. = 0.69). The item that gained the highest mean score in the aspect of cognitive skills was ‘having the ability to solve complicated problems, offer solutions and lead to creative solutions creatively’ ( = 4.42, S.D. = 0.56). The item that gained the highest mean score in the aspect of interpersonal relationship skills and responsibility was ‘having public responsibility for the economy, society and environment’ ( = 4.46, S.D. = 0.66). The item that gained the highest mean score in the aspect of numerical analysis skills, communication and application of information technology was ‘having the ability to select and present information for primary and secondary students appropriately’ ( = 4.46, S.D. = 0.63). The item that gained the highest mean score in the aspect of learning management skill was ‘specialization in management of physical education learning for a variety of learners: talented learners, moderately able learners, and learners with special need of innovation’ ( = 4.48, S.D. = 0.57).

    Download Full Paper: