Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ปัจจัยที่มีผลต่อการลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุในเขตเทศบาลเมืองศรีราชา จังหวัดชลบุรี
Factors Affecting Financial Investment of Older People In Sriracha Municipality, Chon Buri Province

[เปิดดู 158 ครั้ง]

สุมนา บุปผา ศรีอร สมบูรณ์ทรัพย์ และ พัฒน์ พัฒนรังสรรค์

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ลักษณะส่วนบุคคล และพฤติกรรมการลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุ 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุ และ 3) ความสัมพันธ์ของลักษณะส่วนบุคคล พฤติกรรมการลงทุนทางการเงิน และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้สูงอายุในเขตเทศบาลเมืองศรีราชา จังหวัดชลบุรี จำนวน 342 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และแบบจำลองโลจิต (Logit Model)
        ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้สูงอายุส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 60 – 69 ปี การศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี และส่วนใหญ่มีโรคประจำตัว ก่อนเกษียณส่วนใหญ่ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว หรือเป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ส่วนบุคคลเฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท  มีรายได้ครอบครัวเฉลี่ยต่อเดือน 10,000 – 50,000 บาท มีภาระรับผิดชอบรายจ่ายของครอบครัว มีความคิดเห็นเห็นด้วยกับการลงทุนทางการเงิน มีความพึงพอใจในชีวิตอยู่ในระดับมาก และคิดว่าประสบความสำเร็จในชีวิตระดับมาก ผู้สูงอายุส่วนใหญ่ลงทุนทางการเงินด้วยการนำเงินฝากธนาคาร แหล่งที่มาของเงินทุนส่วนใหญ่ใช้เงินออม ผู้ที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจลงทุนทางการเงินมากที่สุด ได้แก่ ครอบครัวหรือญาติพี่น้อง 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุมากที่สุดคือด้านบุคลากรในการให้บริการ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะส่วนบุคคล พฤติกรรม การลงทุนทางการเงิน และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุด้วยแบบจำลองโลจิต พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ อายุ โรคประจำตัว ความรับผิดชอบต่อรายจ่ายในครอบครัว ความพึงพอใจในชีวิต และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์: แหล่งลงทุนมีความน่าเชื่อถือ สามารถอธิบายโอกาสในการลงทุนทางการเงินของผู้สูงอายุได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

  • Abstract
  •     The purpose of this study were:1) to investigate personal characteristics and financial investment behavior of older people, 2) to examined marketing mix factors influencing the financial investment of older people, and 3) to inquire into the relationship between personal characteristics, financial investment behavior, and marketing mix factors influencing the financial investment decision of older people. A sample was 342 older people in the Mueang Sriracha Municipality area, Chon Buri province. The instrument used was a questionnaire. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation and logit model.
        The results revealed as follows: 1) Most of older people were female; had their age in the 60-69 age range; had underlying disease; had their career before retirement as a business owner or an employee of private company; had a personal income lower than 10,000 baht per month; had a family income per monthin the 10,000-50,000 baht range; had responsibility for their household expense, had an agreement with financial investment, had satisfaction of their life, and thought that they were successful in their life at high level. Most of the older people invested their money by depositing it into the bank. Most sources of funds came from savings. Those who had most influence on their decision to make an investment were family or relatives. 2)  One of the marketing mix factors most influencing the financial investment of older people was that of service personnel.  3) The relationship between personal characteristics, financial investment behavior, and marketing mix factors influencing the financial investment of older people according to the logit model was found that the personal factors: age, underlying disease, responsibility for their household expense as well as satisfaction of their life, and the marketing mix factors: the aspect of product (credibility of the investing sources) could significantly explain the opportunity of older people to invest their finance at the .01 level. 

    Download Full Paper: