Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น เรื่อง ลักษณะของครูที่ดีของ นักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะครุศาสตร์
Eight Steps of Holding Activities for Cooperative Learning on Characteristics Of a Good Teacher for Undergraduate Students in the Faculty of Education

[เปิดดู 170 ครั้ง]

ทัศนา ประสานตรี

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนานวัตกรรมการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น เรื่อง ลักษณะของครูที่ดี ให้มีประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 80/80 2) หาค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน โดยใช้การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น ระหว่างคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียน 4) ศึกษาความคิดเห็นที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น ประชากร คือ นักศึกษาสาขาวิชาการศึกษาปฐมวัย ชั้นปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยนครพนม จำนวน 3 ห้อง 90 คน (ห้องละ 30 คน)  กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 30 คน ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Simple) เป็นห้องเรียนเพื่อจัดกลุ่มทดลอง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือประกอบด้วย สื่อ กิจกรรม ใบความรู้ แบบฝึกหัด แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบสอบถามความคิดเห็นที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความเที่ยงตรง ค่าความยาก ค่าความเชื่อมั่น ค่าอำนาจจำแนก ค่าประสิทธิภาพ ค่าดัชนีประสิทธิผลและค่า t-test (Dependent)
        ผลการวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น มีประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 82.82/81.08 2) ค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น เท่ากับ 0.6816 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) นักศึกษามีความคิดเห็นที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือ 8 ขั้น อยู่ในระดับมากที่สุด  

  • Abstract
  •     The objectives of this study were: 1) to develop an innovation of holding activities in 8 steps of cooperative learning on characteristics of a good teacher for undergraduate students in the Faculty of Education to meet an efficiency (E1/E2) criterion set at 80/80, 2) to determine the effectiveness index of holding activities in 8 steps of cooperative learning, 3) to compare learning achievements before and after using eight steps of cooperative learning, and 4) to examine the opinion on holding activities in 8 steps of cooperative learning. The population comprised 3 classes of students totaling 90 people (30 students: class) whose major was early childhood education, who were enrolled in the 1st semester of academic year 2016 in the Faculty of Education, Nakhon Phanom University. The sample of 30 students deriving from cluster random sampling was assigned into a class of treatment group. The instruments used were a cooperative learning management plan comprising media, activities, knowledge sheets and exercises, a test of learning achievement, and a questionnaire asking for opinion on holding activities in 8 steps of cooperative learning. Statistics used in data analysis were values of validity, difficulty, reliability, discrimination power, efficiency, and effectiveness. The t –test for dependent samples was also used.
        Results of the study revealed as follows: 1) The 8 steps of cooperative learning had efficiency (E1/E2) of 82.82/81.08; 2) the effectiveness index of 8 steps of cooperative learning was equal to 0.6816; 3) learning achievement after treatment was significantly higher than that before treatment at the .01 level; and 4) the students’ opinion on holding activities in 8 steps of cooperative learning was at the highest level

     

    Download Full Paper: