Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

แนวทางการจัดการโครงการเศรษฐกิจชุมชน: กรณีศึกษาองค์การบริหารส่วนตำบลรอบเมือง อำเภอเมือง จังหวัดร้อยเอ็ด
Guidelines for the Management of Community Economy Project: A Case Study of Around-the-City Sub-district Administration Organization, Mueang District, Roi Et Province

[เปิดดู 232 ครั้ง]

ศิริพัฒน์ ศรีจันทร์

  • บทคัดย่อ
  •       การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์องค์ประกอบของปัจจัยการจัดการโครงการเศรษฐกิจชุมชน และ 2) เพื่อพัฒนาแนวทางการจัดการโครงการเศรษฐกิจชุมชนที่เกิดประสิทธิผลขององค์การบริหารส่วนตำบลรอบเมือง  อำเภอเมือง จังหวัดร้อยเอ็ด การดำเนินการวิจัยมี 2 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 สุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามมาตรวัด 5 ระดับ กับสมาชิกโครงการเศรษฐกิจชุมชน จำนวน 210 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ (Exploratory Factor Analysis) ส่วนที่ 2 สุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Random Sampling) เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสนทนากลุ่ม (Focus Group) กับผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในโครงการเศรษฐกิจชุมชน จำนวน 12 คน และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)
         ผลการวิจัยพบว่า 1) องค์ประกอบการจัดการโครงการเศรษฐกิจชุมชนมี 5 องค์ประกอบ โดยมีค่าความแปรปรวนสะสม ร้อยละ 79.65 ค่าน้ำหนักองค์ประกอบอยู่ระหว่าง 0.68-0.89 และ 2) แนวทางการจัดการโครงการเศรษฐกิจชุมชน คือ 5M ประกอบด้วย (1) ด้านทรัพยากรมนุษย์ ผู้นำโครงการเศรษฐกิจชุมชนควรมีคุณลักษณะของการเป็นผู้ประกอบการ                 (2) ด้านการเงิน ควรมีการระดมเงินทุนจากสมาชิกเพื่อให้มีความเป็นเจ้าของร่วมกัน (3) ด้านการผลิต ควรมีความรู้ทางเทคนิคการผลิตและสามารถถ่ายทอดได้ (4) ด้านการจัดการ ควรมีการกำหนดโครงสร้างองค์กรและหน้าที่อย่างชัดเจน และ                   (5) ด้านการตลาด ควรมีการฝึกทักษะการขายการหาแหล่งจำหน่ายและโฆษณาสินค้าทางสื่ออินเตอร์เน็ต

  • Abstract
  •      The objectives of this study were: 1) to analyze components of the factor in managing a community economy project, and 2) to develop guidelines for managing an effective community economy project of Around-the-City sub-district, Mueang district, Roi Et province. The study had 2 parts: In part 1, the stratified random sampling was used; a 5-rating scale questionnaire was employed to collect data from 210 members of community economy project; and data were analyzed using exploratory factor analysis. In part 2, purposive sampling was used to select a sample; data were collected by focus group discussions from 12 stakeholders in the community economy project; and data were analyzed through content analysis.
         Findings of the study were as follows: 1) Management of community economy project comprised 5 components by having 79.65 percent cumulative variance and factor loadings of between 0.68 and 0.89. 2) The guidelines for managing the community economy project were those using 5M comprising 5 components: (1) Man: The leader of community economic project should have characteristics of being an entrepreneur. (2) Money: Funds should be raised from members to provide a shared ownership.                      (3) Management: Organizational structure and functions should be clearly defined. (5) Marketing: Selling skills, finding the sources for selling products and advertising products on the Internet must be trained.

     

    Download Full Paper: