Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การวิจัยแบบผสมผสาน
Mixed Methods Research

[เปิดดู 301 ครั้ง]

วัลนิกา ฉลากบาง

  • บทคัดย่อ
  •     การวิจัยแบบผสมผสานเป็นการวิจัยที่ได้รับอิทธิพลมาจากปรัชญาปฏิบัตินิยมที่ใช้วิธีวิทยาทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพร่วมกันในการดำเนินการวิจัยเพื่อหาคำตอบของการวิจัยที่มีความครอบคลุม ลุ่มลึกและชัดเจนซึ่งจะทำให้เกิดความเข้าใจในปรากฏการณ์ที่ศึกษา  การวิจัยแบบผสมผสานสามารถจำแนกได้ 12 แบบแผน เช่น แบบแผนที่ใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพคู่ขนานกันโดยให้ความสำคัญกับทั้งสองวิธีอย่างเท่าเทียมกัน แบบแผนที่ดำเนินการไปตามลำดับก่อนหลัง  โดยให้ความสำคัญกับวิธีวิจัยวิธีใดวิธีหนึ่งเป็นวิธีหลัก แบบแผนที่ใช้วิธีวิจัยวิธีหนึ่งเป็นวิธีหลักและอีกวิธีหนึ่งเป็นวิธีรองแต่ประเด็นที่ศึกษาด้วยวิธีหลักและวิธีรองไม่ใช่ประเด็นเดียวกันหรือที่เรียกว่าแบบแผนรองรับภายใน เป็นต้น การจะเลือกใช้แบบแผนใดจะต้องคำนึงถึงคำถามวิจัยเป็นสำคัญ อย่างไรก็ตามนักวิจัยก็ไม่ควรนำวิธีวิทยาแบบใดแบบหนึ่งไปใช้อย่างผิวเผิน แต่จะต้องฝึกฝนตนเองให้มีความรู้ ความเชี่ยวชาญทั้งวิธีเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ

    คำสำคัญ : การวิจัย ; การผสมผสานวิธี ; การวิจัยแบบผสมผสาน

  • Abstract
  •     A mixed methods research is a research methodology which adheres to the pragmatism that uses both quantitative and qualitative approaches in the research process to explore a research result that is extensive, intensive and clear for the benefit of understanding the studying phenomenon.  Mixed methods research can be classified into 12 research designs, such as a concurrent design, an equivalent status design, a sequential design, a dominant-less dominant design, and an embedded design in which one approach is dominant and the other is less dominant but each approach serves to answer a different research question.  A research design should be chosen in regard of research question.  However, a researcher should not employ a research approach superficially but has to train oneself to be an expert in implementing both quantitative and qualitative approaches.

    Keywords : Research ; Mixed Methods ; Mixed Methods Research

    Download Full Paper: