Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ผลการใช้รูปแบบการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ภายใต้สภาพแวดล้อมทางการเรียนเสมือนจริงสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Results of Using the LCVLE Learning Model to Enhance Critical Thinking Skills in a Virtual Learning Environment for undergraduate Students

[เปิดดู 167 ครั้ง]

วัชรี แซงบุญเรือง, ประวิทย์ สิมมาทัน และ กนก สมะวรรธนะ

  • บทคัดย่อ
  •          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบคะแนนการคิดอย่างมีวิจารณญาณระหว่างกลุ่มทดลองที่เรียนตามรูปแบบ LCVLE และกลุ่มควบคุมที่เรียนด้วยแบบปกติ และ 2) ประเมินความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนบนเว็บตามรูปแบบ LCVLE กลุ่มเป้าหมายที่ใช้คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยนครพนม ได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม โดยมีกลุ่มทดลองจำนวน 35 คน และกลุ่มควบคุมที่เรียนแบบปกติ จำนวน 35 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ 1) บทเรียนบนเว็บตามรูปแบบ LCVLE ตามเกณฑ์เมกุยแกนส์ (Merguigans) 2) แบบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน สถิติที่ใช้คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบที (t-test)

           ผลการวิจัยพบว่า 1) การคิดอย่างมีวิจารณญาณของกลุ่มทดลองหลังเรียน สูงกว่าการคิดอย่างมีวิจารณญาณของ  กลุ่มควบคุมหลังเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) ความพึงพอใจของของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนบนเว็บตามรูปแบบ LCVLE อยู่ในระดับมาก

    คำสำคัญ : สภาพแวดล้อมทางการเรียนเสมือนจริง ; การเรียนรู้ตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ ; การคิดอย่างมีวิจารณญาณ

  • Abstract
  •        The purposes of this study were: 1) to compare a mean score of critical thinking skills of the experimental group using the LCVLE learning model to enhance critical thinking skills in a virtual learning environment with that of the control group using the traditional learning, and 2) to assess student satisfaction with web-based instruction according to the LCVLE learning model. A target group used was undergraduate students at Nakhon Phanom University selected by cluster random sampling. It comprised 35 students of experiment group and 35 students of control group. The instruments used were: 1) web-based instruction based on the Merguigans’ criterion, 2) a test of critical thinking, and 3) a questionnaire of student satisfaction. Statistics employed were mean, standard deviation, and t-test.

           Findings of the study were as follows: 1) critical thinking of the experimental group after learning was significantly higher than that of the control group at the .01 level; 2) student satisfaction with web-based instruction according to the LCVLE learning model was at high level.

    Keywords : Virtual Learning Environment ; Constructivist Learning ; Critical Thinking

    Download Full Paper: