Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมตามแนวคิดการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ เพื่อเสริมสร้างสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้สำหรับ ครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
The Development of the Training Curriculum Based on the Experiential Learning Approach for Strengthening Competency in Learning Management of the English Language Teachers in the Upper Secondary Education Level

[เปิดดู 177 ครั้ง]

จารุวรรณ มโนมัยกิจ, ภูมิพงศ์ จอมหงษ์พิพัฒน์ และ ประยูร บุญใช้

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สังเคราะห์สมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้สำหรับครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลายโดยการวิเคราะห์เอกสารและสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 ท่าน 2) พัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมตามแนวคิดการเรียนรู้เชิงประสบการณ์เพื่อเสริมสร้างสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้สำหรับครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย 3) เพื่อเปรียบเทียบสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษก่อนและหลังได้รับการอบรมตามหลักสูตรที่พัฒนาขึ้น และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เข้ารับการอบรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ครูผู้สอนภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 23 ภาคเรียนที่ 1  ปีการศึกษา 2556 จำนวน 35 คน ได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบทดสอบวัดความรู้ความเข้าใจในเนื้อหาสาระภาษาอังกฤษ 2) แบบประเมินสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ t –test แบบ Dependent Samples
         ผลการวิจัย พบว่า 1) สมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้สำหรับครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย มี 6 ด้าน ได้แก่ 1.1 ความรู้ความเข้าใจในการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ1.2 ความรู้ ความเข้าใจในองค์ประกอบของโครงสร้างทางภาษาอังกฤษและมีทักษะในการสื่อสารภาษาอังกฤษ 1.3 ความสามารถในการสอนภาษาอังกฤษที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ 1.4 ความศรัทธาในวิชาชีพครู1.5 ความรู้ความเข้าใจในด้านจิตวิทยาการเรียนการสอน และ 1.6 ความสามารถในการจัดบรรยากาศที่เอื้อต่อการเรียนรู้ 2) หลักสูตรฝึกอบรมตามแนวคิดการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ มีองค์ประกอบดังนี้ 2.1 สภาพปัญหาและความจำเป็น เป็นการวิเคราะห์สภาพและปัญหาการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษ 2.2 หลักการ เน้นการบูรณาการแนวคิดหลักของการพัฒนาครูภาษาอังกฤษ การเรียนรู้เชิงประสบการณ์และมาตรฐานวิชาชีพครูภาษาอังกฤษ 2.3 จุดมุ่งหมาย เพื่อพัฒนาสมรรถภาพของผู้เข้ารับการอบรมให้มีสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้สูงขึ้นทั้ง 6 ด้าน  2.4 เนื้อหา ประกอบด้วย การจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ องค์ประกอบของโครงสร้างทางภาษาอังกฤษ ทักษะการสื่อการภาษาอังกฤษ การสอนภาษาอังกฤษที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ ความศรัทธาในวิชาชีพครู จิตวิทยาการเรียนการสอนและการจัดบรรยากาศที่เอื้อต่อการเรียนรู้ 2.5 กิจกรรมการฝึกอบรม แบ่งเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การฝึกอบรมภาคความรู้ประกอบด้วย ขั้นตอนที่ 1 ขั้นประสบการณ์ ขั้นตอนที่ 2 ขั้นสังเกตอย่างไตร่ตรองและคิดทบทวน ขั้นตอนที่ 3 ขั้นความคิดรวบยอด ขั้นตอนที่ 4 ขั้นการทดลองประยุกต์แนวคิด ระยะที่ 2 การฝึกอบรมภาคสนาม และระยะที่ 3 การศึกษาผลการอบรม 2.6 สื่อการอบรม เป็นสื่อประสมที่หลากหลายสอดคล้องกับเนื้อหาและกิจกรรม และ 2.7 การวัดและประเมินผล เป็นการวัดและประเมินผลตามสภาพจริงที่สอดคล้องกับสมรรถภาพทั้ง 6 ด้าน 3) ผู้เข้ารับการอบรมมีสมรรถภาพด้านการจัดการเรียนรู้ในส่วนของความรู้ความเข้าใจหลังเข้ารับการอบรมสูงกว่าก่อนเข้ารับการอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนสมรรถภาพในด้านทักษะปฏิบัติ ผู้เข้ารับการอบรมมีค่าเฉลี่ยของคะแนนหลังการฝึกอบรมสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 ที่กำหนดไว้ และ 4) ผู้เข้ารับการอบรมมีความพึงพอใจต่อหลักสูตรฝึกอบรมโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด

  • Abstract
  •      The purposes of this study were 1) to synthesize English Language teachers learning management competencies at the upper secondary education level by used  content analysis and interviewed five experts, 2) develop the training curriculum based on the experiential learning approach for strengthening competency in learning management of the English Language teachers in the upper secondary education level, 3) compare the strengthening competency in learning management of the English Language teachers before and after of the developed training, and 4) study the satisfaction of the trainees. The sample group of the study was 35 English Language teachers in the upper secondary education level in the schools under the Office of the Secondary Educational Service Area 23 in the first semester of 2013 academic year, selected by purposive sampling. The instruments were 1) the learning achievement of components and structures of English language test, 2) an evaluate for strengthening competency in learning management of the English Language teachers in the upper secondary education level form, and 3) the satisfaction assessment form. The statistics used for the analysis were mean, percentage, standard deviation, t-test (Dependent Samples). The findings of this study were 1. The competencies in learning management of the English Language teachers in the upper secondary education level were six competencies were 1) knowledge and understanding in English learning management, 2) knowledge and understanding in components of structures of English language and skills in English communication, 3) knowledge and capacity in learner-centered teaching English, 4) confidence in teaching profession, 5) knowledge and understanding in educational psychology, and 6) capacity in facilitating good learning environment. 2. The components of the training curriculum based on the experiential learning approach consists of 2.1) statement of the problems and necessities, was the analyzation of the state and problems in learning management of English Language teachers, 2.2) principles, the integrations main concepts of English Language teachers on the experiential learning approach and the standards of English Language teachers, 2.3) purposes, specifications of the purposes of English Language teachers development in six competencies, 2.4) content structures, included instructional in English, components of English structure, English communication skills, Student centered in English language teaching, faith in the teaching profession, teaching psychology and managing learning atmosphere for learning, 2.5) training activities, was divided into 3 durations as follows, the first duration was knowledge training consists of were step 1 experiences, step 2 observe by consider and think over, step 3 concept, and step 4 applying concepts experiment. The second duration was field training and the third duration was study training result, 2.6) media and learning resources, various mixed media according with contents and activities, and 2.7) assessment and evaluation, authentic assessment and evaluation according with six competencies. 3) The trainees have competencies of Learning Management in efficiency 1, 2 and 5 after training were higher than before at the level of significance of .01, and the performance efficiency, trainees have the average after training were higher than 80 percentages of criteria, and 4) the trainees have overall satisfaction of the training curriculum was at the highest level of significance.

    Download Full Paper: