Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
การพัฒนาคุณลักษณะความเป็นครูวิชาชีพในศตวรรษที่ 21 |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบคุณลักษณะความเป็นครูวิชาชีพในศตวรรษที่ 21 2) สร้างและพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมคุณลักษณะความเป็นครูวิชาชีพในศตวรรษที่ 21 และ3) ศึกษาผลการพัฒนาคุณลักษณะความเป็นครูวิชาชีพในศตวรรษที่ 21 การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยและพัฒนา การวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ ดังนี้ ระยะที่ 1 ศึกษาองค์ประกอบองค์ประกอบคุณลักษณะความเป็นครูวิชาชีพในศตวรรษที่ 21 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักศึกษาครู ชั้นปีที่ 5 สังกัดมหาวิทยาลัยราชภัฎสกลนคร จำนวน 690 คน ที่ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง 2) แบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมลิสเรล 8.72 ระยะที่ 2 การสร้างและพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมและระยะที่ 3 การนำหลักสูตรไปใช้และประเมินหลักสูตร กลุ่มตัวอย่างในการทดลองใช้หลักสูตรฝึกอบรมที่พัฒนาขึ้น คือนักศึกษาครู ชั้นปีที่ 4 สังกัดมหาวิทยาลัยราชภัฎสกลนคร จำนวน 50 คน ที่ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) หลักสูตรฝึกอบรม 2) แบบประเมินความเหมาะสมและความสอดคล้องของหลักสูตร 3) แบบทดสอบความรู้ความเข้าใจ 4) แบบสังเกตการปฏิบัติ 5) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อหลักสูตรการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติพื้นฐานและสถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ คาที (t – test for One Sample) |
The purposes of this research were 1) to study the factors of Professional Teachers’ Characteristics Self-Actualization in the 21st Century, 2) to construct and develop the training course of Professional Teachers’ Characteristics Self-Actualization in the 21st Century. 3) to study the result development of Professional Teachers’ Characteristics Self-Actualization in the 21st Century. This research is Research and development research design. The study was conducted in three phases. The first phase was to study the factors of Professional Teachers’ Characteristics Self-Actualization in the 21st Century. The sample group was 690 ,year five ,student teachers ,Sakon Nakhon Rajabhat University selected by multistage sampling. The research instruments consisted of 1) a structure interview, 2) a five rating scale questionnaire. Data were analyzed by LISREL 8.72 program. The second phase was create and develop the training curriculum. The third phase was to implementation and evaluation the trianing course. The sample group consisted of 50 ,year four ,student teachers ,Sakon Nakhon Rajabhat University selected by Cluster Sampling. The research instruments included 1) a training curriculum 2) an index of consistency and evaluation of congruence, 3) a knowledge test, 4) an observational of behavior, 5) a questionnaire on training satisfaction. The statistics used standard deviation and t – test for one sample. |
Download Full Paper: |