Archives

Nakhon Phanom University Journal 


ถอยกลับ

ปัจจัยการตลาดที่มีต่อแหล่งท่องเที่ยวด้านประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรม และประเพณีของจังหวัดนครพนม
Marketing Factors Affecting Historic Sites, Arts, Culture and Tradition of Nakhon Phanom Province

[เปิดดู 181 ครั้ง]

จิรวรรณ ดีประเสริฐ

  • บทคัดย่อ
  •      การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวด้านประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรมและประเพณี ของจังหวัดนครพนม 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อแหล่งท่องเที่ยวด้านประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรมและประเพณี ของจังหวัดนครพนม และ 3) ปัจจัยด้านอายุมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาดในการท่องเที่ยวด้านประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรมและประเพณี ของจังหวัดนครพนม ใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณ โดยการสำรวจ แจกแบบสอบถามแก่กลุ่มตัวอย่างจำนวน 410 คน ที่มีอายุต่ำกว่า 18 ปีถึงอายุ 59 ปีขึ้นไป ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ (Accidental Sampling) และเจาะจง วิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณนา และเชิงอนุมาน ได้แก่ Anova และวิเคราะห์รายคู่ด้วย Scheffe
         ผลการวิจัย พบว่า 1) นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง คิดเป็นร้อยละ 55 มีอายุ 29 ถึง 38 คิดเป็นร้อยละ 35 และอายุ 59 ปีขึ้นไปไม่มีผู้ตอบแบบสอบถาม คิดเป็นร้อยละ 0 ทำธุรกิจส่วนตัว คิดเป็นร้อยละ 33 ส่วนรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 25,001 บาท ขึ้นไป คิดเป็นร้อยละ 34 2) ส่วนใหญ่เดินทางมาเยี่ยมชม 2-3 ครั้ง คิดเป็นร้อยละ 40 ใช้เวลาท่องเที่ยว 2-3 วัน คิดเป็นร้อยละ 52  เดินทางด้วยเครื่องบิน คิดเป็นร้อยละ 63 ใช้บริการสายการบินไทยแอร์เอเชีย  คิดเป็นร้อยละ 65 มีความต้องการอาหารบริการบนพาหนะที่โดยสารมา คิดเป็นร้อยละ 79 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อแหล่งท่องเที่ยวด้านประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรมและประเพณี ของจังหวัดนครพนม พบว่าปัจจัยกระบวนการ มีค่าเฉลี่ย  3.69 สูงที่สุด รองลงมาได้แก่ ปัจจัยผลิตภัณฑ์ / บริการ และ ปัจจัยบุคลากร มีค่าเฉลี่ย 3.54 และ 3.51 ตามลำดับ 4) เมื่อพิจารณาอายุมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาด โดยวิธีวิเคราะห์รายคู่ พบว่า กลุ่มนักท่องเที่ยวอายุ 49-58 ปี มีผลต่อปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด มากกว่ากลุ่มอายุ 39-48 ปี ส่วนกลุ่มอายุ 39-48 ปี มีผลต่อปัจจัยด้านกระบวนการมากกว่ากลุ่มอายุ 19-28 ปี

  • Abstract
  •      This research consists of 3 purposes which are to study 1) tourists’ behavior of travelling to historic sites, arts, culture and tradition in Nakhon Phanom Province 2) marketing factors affecting travelling site of history, arts, culture and tradition of Nakorn Phanom province, and 3) age factor affecting marketing factors of travelling to historic sites, arts, culture and tradition of Nakorn Phanom province. The research used quantitative methodology by survey. Questionnaires were distributed to 410 tourists who had lower than 18 to the age 59 years old and above. To select samples, accidental and purposive sampling were applied and then to analyze the data by descriptive and inferential statistics. To test hypotheses, Anova was used with Scheffe when analyzing in pair.
         The result revealed that 1) most of the tourists were female (55%) at the age between 29 and 38 (35%) and no one at the age 59 and above responded to the questionnaire. They also own their business (33%), having monthly income approximately 25,001 baht and over (34%). 2) When analyzing behavior of travelling, the finding showed that they travelled 2-3 times (40%) and took 2-3 days (52%) by plane (63%). They selected Thai Air Asia as carrier to Nakorn Phanom province (65%). They also needed food to be served on carrier (79%). 3) When analyzing marketing mix factors, it found that Process had the highest mean value (= 3.69) followed by Product /service and People (= 3.54 and 3.51 respectively). 4) When considering age factor affecting marketing mix factors of travelling to historic sites, arts, culture and tradition of Nakorn Phanom province that analyzed in pair, it presented that tourists at the age between 49 and 58 had more affected Promotion factor than who were at the age between 39 and 48. Moreover, tourists at the age between 39 and 48 had more affected Process factor than who were at the age between 19 and 28.

    Download Full Paper: