Nakhon Phanom University Journal
ถอยกลับ
ผลการจัดกิจกรรมส่งเสริมสมรรถนะการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ สำาหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏกาฬสินธุ์ |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาประสิทธิภาพของกิจกรรมส่งเสริมสมรรถนะการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏกาฬสินธุ์ ตามแนวคิดของเมกุยแกนส์ (Meguigans) และ 2) ศึกษาประสิทธิผลของกิจกรรมที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาภาคปกติ สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ ชั้นปีที่ 3 มหาวิทยาลัยราชภัฏกาฬสินธุ์ จำนวน 1 ห้องเรียน มี 36 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) กิจกรรมตามรูปแบบที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น 2) คู่มือการส่งเสริมสมรรถนะในการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ 3) แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้ และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ |
The objectives of this study were: 1) to investigate effi ciency of the activities for promoting competency in using information technology for undergraduate students in Kalasin Rajabhat University by following the concept of Meguigans, and 2) to examine effectiveness of the developed activities. A sample comprised 36 full-time third year students in one classroom majoring public administration in Kalasin Raja hat University. The instruments used in study were: 1) activities based on the model developed by this author, 2) a manual for promotion of competency in using information technology, 3) a learning achievement test, and 4) a questionnaire asking students’ satisfaction. Statistics used in data analysis were percentage, mean and standard deviation. Effi ciency was investigated according to Meguigans’ concept and learning achievements were compared using t-test. Findings of the study were as follows: 1) The efficiency of activities for promotion of competency in using information technology for undergraduate students in Kalasin Rajahat University based on Meguigans’ concept had a value of 2.60 which was higher than 1 and was considered to be high in effi ciency. 2) The effectiveness of activities for promotion of competency in using information technology in the knowledge aspect was found that the students who got trained gained a signifi cantly higher mean score after training than that before training at the .05 level. As for the skill aspect, 91.66% of the sampled students were able to pass the criterion. Considering the worksheets done during the training session, the students could pass the criterion by 94.44% of them, which was higher than the criterion set at 80%. Students’ overall satisfaction with training was at high level ( = 4.34, S.D. = 0.68).
|
Download Full Paper: |